Volkswagen stopt levering nieuwe Golf wegens softwareprobleem
Volkswagen is met onmiddellijke ingang gestopt met de levering van de nieuwe Golf. De auto heeft een softwareprobleem, met gevolgen voor de veiligheid.
Delen per e-mail
De nieuwe, achtste generatie van de VW Golf staat sinds kort in de Nederlandse showrooms en werd onlangs ook al door onze autoredactie getest. Maar tot nader order is de levering aan klanten nu gestopt. De grootste autofabrikant ter wereld ziet zich hiertoe genoodzaakt vanwege een probleem in de software.
Het zou gaan om problemen met eCall, het systeem dat automatisch hulpdiensten alarmeert bij een ongeval. Door een softwareprobleem zou eCall niet goed werken, waardoor de automobilist er niet op kan vertrouwen dat politie en ambulance te hulp schieten bij een ongeval. Er zouden inmiddels 30.000 auto's van de nieuwe generatie op de weg zijn en die moeten allemaal terug naar de garage. Intussen gaat de productie van de Golf wel door, maar alle geproduceerde auto's blijven bij de fabriek of op opslagterreinen staan totdat er meer duidelijk is over het probleem.
VW heeft de maatregel officieel bevestigd. Er zou bij enkele auto's ‘een onbetrouwbare data-overdracht in het besturingssysteem van de centrale computer’ zijn geconstateerd. De ingreep van de fabrikant lijkt niet vrijwillig. Volgens Duitse media stond de Duitse autoriteit voor het wegverkeer, Kraftfahrtbundesamt (KBA), op het punt een terugroepactie en een verplichte software-update af te dwingen.
Valse start
De voorzitter van de ondernemingsraad van VW, Bernd Osterloh, sprak enkele dagen geleden nog zijn ergernis uit over het grote aantal technische fouten in de nieuwe Golf. Volgens hem gaat het vooral om problemen in de software en elektronica. De nieuwe Golf maakte hierdoor een valse start: eind vorig jaar zouden al 100.00 auto's geproduceerd worden maar dat werden er slechts 8400. Osterloh: ,,Wie zo met de Golf speelt, speelt ook met de werkgelegenheid bij Volkswagen.‘’
De Golf is een van de meest verkochte Volkswagens aller tijden. Hij moest in de jaren 70 van de vorige eeuw de Kever opvolgen. Inmiddels heeft VW een nieuw succesnummer in de startblokken staan: de volledig elektrische ID.3. Maar die auto is al in de ontwikkelingsfase door problemen met de software geteisterd. Die problemen bleken zo ingewikkeld dat specialisten van concurrenten BMW en Daimler erbij moesten komen. De ID.3 zou komende zomer in de Nederlandse showrooms moeten staan, maar de vraag is of die doelstelling wel wordt gehaald.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit nieuwe automerk uit Canada wil de wereld veroveren met verrassende eigenschappen
Nu de elektrische auto steeds populairder wordt, duiken er ook steeds meer gloednieuwe merken op die er brood in zien. Tesla heeft immers bewezen dat je helemaal geen geschiedenis nodig hebt om groot te worden. Vanuit Canada meldt zich een debutant met de naam Maple Majestic. Het presenteert een auto met opmerkelijke eigenschappen. -
PREMIUMKoken & eten
Hebben we straks alleen nog keuze uit blauw (AH) of geel (Jumbo)?
Met de verkoop van tachtig Deen-winkels aan AH, Vomar en Dekamarkt verdwijnt er weer een supermarktformule. In 2000 telde ons land nog 46 verschillende formules, twintig jaar later zijn het er nog 26. Is er nog bestaansrecht voor de kleinere supermarktketen of beperkt de keuze zich steeds meer tot blauw (AH) of geel (Jumbo)? -
Leeuw overleeft het nieuwe merklogo van Peugeot
Peugeot heeft een nieuw merklogo gepresenteerd. Een leeuw blijft natuurlijk altijd een leeuw, maar de koning der dieren kan op vele manieren worden getekend. -
‘Softwareproblemen bij Volkswagen ID.3 zijn groter dan gedacht’
De problemen met de software voor Volkswagens elektrische auto ID.3 zijn veel groter dan aanvankelijk werd gedacht. Het bedrijf zou daarom praten met andere autofabrikanten zoals Daimler en BMW om een gezamenlijk besturingssysteem voor elektrische auto’s te ontwikkelen. -
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’
-
AUTOTEST
Test Volkswagen Golf: nieuw is niet altijd beter
In vrijwel alles lijkt de nieuwe, achtste generatie van de Volkswagen Golf sterk op zijn voorganger. Maar vooral de 1.5 eTSI-motor met slimme, milde hybridetechniek getuigt van innovatie. -
Dronken bestuurder met duizenden euro's in zijn zakken crasht na achtervolging door politie
Een 34-jarige dronken bestuurder uit Hilversum is woensdagavond opgepakt op de A59 ter hoogte van Terheijden. Dat gebeurde na een ongeluk. De man had duizenden euro’s aan contant geld op zak, meldt de politie. -
eigen tuin eerst
‘Waarom staan de stadsparken niet vol met fruitbomen?’
Weg met die truttige sierboompjes in het stadsgroen. Plant appels, peren, druiven en kwetsen, adviseert tuingoeroe Romke van de Kaa.