Volkswagen T-Cross: de Polo als SUV
VideoDe VW Polo is de meest verkochte auto in Nederland, maar Volkswagen waagde zich tot nu toe niet aan een SUV-variant. De nieuwe T-Cross brengt daar verandering in.
Delen per e-mail
Volkswagen trekt er vier jaar voor uit (van 2016 tot 2020) om twaalf compleet nieuwe SUV-achtigen (cross-overs) de markt in te duwen. Daarvan is de T-Cross de kleinste. In feite is dit een Polo, maar dan met meer bodemvrijheid, toegenomen binnenruimte en een robuuster uiterlijk. Volkswagen verwacht dat dit jaar een aanzienlijke deel van de Polo-kopers voor de nieuwe aanwinst zal kiezen. Vooral de wat oudere consument moet vallen voor – wat Volkswagen noemt - het ‘vastberaden’ uiterlijk.
Voorspelbaar zou je het ook kunnen noemen, zonder hier direct een negatieve associatie aan te hangen. Er zijn nu eenmaal mensen die niet op verrassingen zitten te wachten. Vooral aan de voorkant lijkt de nieuwe T-Cross heel erg op zijn grotere broers, de Tiguan en Touareg. Aan de achterzijde valt de bijzondere lichtbalk op die de beide lichtunits met elkaar verbindt. Porsche past dit designtrucje sinds kort ook toe. Zo’n verbinding tussen de verlichtingsarmaturen maakt de achterzijde van een auto ogenschijnlijk breder.
Niet compact
De T-Cross oogt eigenlijk helemaal niet compact. Kan ook niet anders, want de huidige Polo is inmiddels groter dan een Volkswagen Golf van de eerste generatie. En de T-Cross is vijf centimeter langer dan een Polo. Hoger is -ie ook, maar liefst veertien centimeter. Hierdoor konden de voorstoelen en de achterbank zes centimeter omhoog. En dat betekent gemakkelijker instappen, meer overzicht op de weg en lekker hoog zitten, als je daar van houdt.
Behalve meer ruimte en de toegenomen bodemvrijheid, biedt elke T-Cross ook een verschuifbare achterbank. Dat creëert extra veelzijdigheid. Staat de bank in de achterste stand, dan blijft er 385 liter bagageruimte over. Met de bank zo ver mogelijk naar voren neemt de inhoud toe tot 455 liter. Maar plek voor een volwassene is er dan nog nauwelijks op de tweede zitrij.
In de T-Cross vind je het dashboard van de T-Roc en de Polo. Enig onderscheid maakt het stuur en verder vind je dezelfde digitale schermen, bedieningspanelen en materialen als bij de andere VW-familieleden. Fijn zijn de forse stoelen die raad weten met elk formaat lichaam. Goed nieuws is verder dat veel moderne rijhulpjes in de T-Cross standaard zijn.
Vooral benzine
De dieselmotor die Volkswagen in de T-Cross levert, zal in Nederland niet voor de grote verkoopaantallen gaan zorgen. Nou staat de populariteit van de diesel sowieso onder druk en deze T-Cross zal vermoedelijk de interesse wekken van voornamelijk particuliere consumenten. Die kunnen veelal prima af met een benzinemotor.
Er is keuze uit drie benzinemotoren. De 1,0-liter driecilinder, zoals die ook in de Polo hangt, levert 95 of 115 pk. Zeker over die laatste valt in het vlakke Nederland vast niet te klagen. De testroute liep echter door het bergachtige deel van Mallorca. En daar bleek dat deze driecilinder een liefhebber is van toeren. Vertrek je vanuit stilstand bergopwaarts, dan heeft de T-Cross het soms moeilijk. Lukraak de koppeling op laten komen om vervolgens flink gas te geven, resulteerde diverse keren in het afslaan van de driecilinder. Bovendien had de T-Cross in haarspeldbochten vaak onvoldoende kracht om in de tweede versnelling omhoog te komen. Gelukkig schakelt de zesbak in de 115 pk 1.0 mooi licht en trefzeker. De lichtere variant van de 1.0 moet het doen met een vijfbak. Een DSG-automaat levert Volkswagen naar wens op de duurdere versies.
Met de komst van de T-Cross (prijzen vanaf 22.620 euro) valt er bij Volkswagen flink wat te kiezen in de modale prijsklasse. Wordt het deze nieuwkomer, een Polo of toch de op de Golf gebaseerde T-Roc? De T-Cross en de T-Roc delen grotendeels dezelfde techniek, hebben dezelfde aandrijflijn, een overeenkomstig interieur en qua formaat zijn de verschillen klein. Bovendien liggen de prijzen dicht bij elkaar. De basisversie van de T-Roc heeft de 115 pk sterke 1,0 driecilinder, hetgeen zijn vanaf-prijs omhoog drijft. Vergelijk je dezelfde motorisering dan blijkt het prijsverschil minimaal. En dan is er ook nog sterke concurrentie van buiten, zoals de lekker dynamische Mazda CX-3 of de veel verkochte Renault Captur, die binnenkort vernieuwd wordt. Het succes van deze T-Cross is derhalve nog niet gegarandeerd. Tenzij velen toch voor het ‘vastberaden uiterlijk’ vallen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
PREMIUM
Mijn Allessie Alleen Frank (54) mag in zijn BMW Z4 rijden: ‘Ik draag toch ook niet de Chanel-tas van mijn vrouw?’
Door de BMW Z4 van zijn broer wist Frank Arons (54) eindelijk hoe zijn droomcabrio eruit moest zien. Na omzwervingen via Volkswagen en Renault ging ook hij overstag voor een zelfde exemplaar. Met beige bekleding in plaats van zwart. Wel zo chic. -
Van viaduct gegooid voorwerp verpulvert glazen autodak, inzittenden gewond
Drie inzittenden van een auto hebben afgelopen weekend in Wageningen de schrik van hun leven gekregen toen vanaf een loopbrug een voorwerp op hun auto werd gegooid. Het glazen panoramadak van het voertuig werd volledig vernield, de drie raakten wonder boven wonder slechts lichtgewond door rondvliegend glas. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
PREMIUM
Nina trekt alle aandacht met haar auto: ‘Dit is gewoon de binnenkant van mijn brein’
Ze stond ergens in de file afgelopen zomer en had toevallig wat stiften in de auto liggen. En dus begon ze te tekenen op het dashboard naast haar stuur. Zes maanden later is het interieur van de auto van de Belgische Nina Vandenbempt (31) een explosie van pluche, glitter en kleur. ,,Het is mijn eigen magisch, rijdend altaar”, zegt ze. ,,En het is ook een kunstproject waar ik na corona mee aan de slag ga.”
-
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Mag je met een sportuitlaat zoveel lawaai maken? Iedereen ergert zich eraan’
,,Waarom mogen motoren en auto’s met sportuitlaten zoveel herrie maken?”, vraagt lezer Cees Beimers. ,,Iedereen ergert zich eraan en de politie treedt niet of nauwelijks op.” -
Automobilist gepakt die 87 kilometer te hard over A12 scheurt: ‘Was toch rustig op de weg’
Politie Zoetermeer heeft vanochtend vroeg een automobilist in de kraag gevat die als een raket over de A12 richting Gouda scheurde. De bestuurder is opgepakt, zijn rijbewijs werd ingenomen.