Volledig scherm
CEO Herbert Diess van de Volkswagen Groep © AP

Volkswagen voert winst op tot ruim 12 miljard

Volkswagen heeft zijn winst afgelopen jaar opgekrikt tot ruim 12 miljard euro. Het dieselschandaal en problemen met de nieuwe WLTP-emissietesten remden wel duidelijk de groei af. Het autoconcern voorspelt voor 2019 voorts hogere marges en verkopen, maar waarschuwt tegelijkertijd voor aanhoudende tegenwind.

,,We moeten onze inspanningen verdubbelen om onze ambitieuze doelstellingen in het nieuwe fiscale jaar te halen", aldus topman Herbert Diess. Wel denkt de autobaas dat Volkswagens offensief op het gebied van elektrische auto's in een stroomversnelling zal raken als nieuwe modellen in de handel komen.

Diess waarschuwt verder dat de ,,tegenwind op belangrijke markten in 2019 opnieuw sterker zullen worden". Hij kijkt daarbij naar China, de grootste markt, waar de groei van de automarkt stagneert. En er zijn ook uitdagingen op het vlak van de conjunctuur, stijgende concurrentie, volatiele wisselkoersen en strengere WLTP-normen voor het uitlaatgas.

Het resultaat na belastingen was vorig jaar 6 procent hoger dan in 2017. Er ging verder een totale omzet in de boeken van bijna 236 miljard euro, wat neerkomt op een stijging met een kleine 3 procent. Volkswagen rekent voor 2019 op een omzet-plus van zo'n 5 procent en een groei van de operationele marge tussen 6,5 en 7,5 procent.

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)