De productieband van de elektrische Volkswagen ID.3 in het Duitse Zwickau
Volledig scherm
De productieband van de elektrische Volkswagen ID.3 in het Duitse Zwickau © Reuters

Volkswagen zet de fabrieken opnieuw stil: nu vanwege een gebrek aan autokopers

Volkswagen had de fabrieken in Duitsland weer opgestart, maar zet de komende dagen de productiebanden opnieuw stil. Deze keer niet om besmetting van het personeel met het coronavirus te voorkomen, maar omdat er geen vraag naar nieuwe auto's is.

In de VW-fabriek in het Duitse Wolfsburg wordt de productie van de modellen Tiguan en Touran, alsook de Seat Tarraco, voor minimaal vier dagen stilgelegd. De productiestop begint aanstaande vrijdag. Ook de productie van de nieuwe generatie van de VW Golf wordt gedeeltelijk teruggedraaid. 

Volkswagen is de grootste autofabrikant ter wereld. Sinds eind april was voorzichtig begonnen met het weer opstarten van de productie. Er was in de weken dat de fabrieken stil stonden, gewerkt aan een herinrichting van de productielijnen. Die moet voorkomen dat arbeiders te dicht op elkaar staan naast de lopende band, waardoor besmetting met het coronavirus zou kunnen plaatsvinden. Maar nu de VW-fabrieken weer draaien, kampen ze met steeds grotere voorraden, omdat de kopers het laten afweten. 

‘Alarmerend’

Wekenlang waren de autoshowrooms in Duitsland gesloten vanwege de coronacrisis. Maar nu die weer open zijn, lijkt de consument allerminst geïnteresseerd in de aanschaf van een nieuwe auto. Ook in landen als Spanje, Frankrijk en Groot-Brittannië laten de autokopers het afweten. Directeur Jürgen Stackmann, verantwoordelijk voor de verkoop bij de VW Groep, sprak begin deze week van ‘alarmerende’ marktcijfers. Daarom zullen ook de fabrieken van Audi, Skoda en Seat vanaf komende vrijdag de productie terugdraaien.

  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.