Volkswagen zou overwegen tienduizenden banen te schrappen
Volkswagen overweegt om tot 30.000 banen te schrappen om kosten te besparen en de concurrentiepositie te verbeteren tegenover concurrenten als Tesla. Dat meldt het Duitse dagblad Handelsblatt, dat daarbij op basis van bronnen een presentatie aanhaalt van Volkswagen-topman Herbert Diess aan de raad van commissarissen.
Het autoconcern zou meerdere scenario’s hebben geschetst. Een daarvan zou een zeer stevige ingreep behelzen. Een woordvoerder van Volkswagen liet in een reactie weten dat er geen twijfel is dat de autobouwer het concurrentievermogen van zijn grote fabriek in Wolfsburg moet aanpakken. Maar de discussie hierover zou nog aan de gang zijn en er zouden nog geen ‘concrete scenario’s’ zijn.
Een woordvoerder van de ondernemingsraad van Volkswagen heeft alvast laten weten een maatregel waarbij 30.000 banen verloren gaan ‘absurd en ongegrond’ te vinden. De door de zakenkrant geschetste banenreductie zou betekenen dat ongeveer een kwart van het totaal aantal banen bij het hoofdmerk Volkswagen op de tocht staat.
Volkswagen overweegt ook om zijn autolaad- en energieactiviteiten een eigen beursnotering te geven, vergelijkbaar met al bestaande beursplannen voor de accutak. Binnen enkele weken wordt beslist over de toewijzing van investeringen bij de verschillende fabrieken van Volkswagen voor de komende jaren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
2
Als je bewuster wil leren eten ‘is een quick fix vaak niet mogelijk’
Veel Nederlanders willen bewuster eten. Wat kun je vandaag al doen om om dit te bereiken? Twee experts geven uitleg. -
Schoonmaaktip van de week12
Met deze tips bespaar je een hoop geld en heb je ook nog eens lekker zachte handdoeken
Het huis kan eens in de zoveel tijd wel een grote beurt gebruiken. Schoonmaakexpert Marja Middeldorp helpt daarom alledaagse problemen op te lossen. Deze week: handdoeken. -
Volkswagen wil net zo snel auto's produceren als Tesla en bouwt complete fabriek om
Volkswagen staat aan de vooravond van een grootscheepse verbouwing van zijn fabriek in thuishaven Wolfsburg. Daarmee wil de automaker de strijd aangaan met de Amerikaanse branchegenoot Tesla, die nabij Berlijn een gigafabriek aan het bouwen is. Topman Herbert Diess zou aan zijn topmanagers hebben medegedeeld dat Volkswagen zich moet kunnen meten met de beoogde productiesnelheid van Tesla. -
PREMIUMkeiverliefd op mijn auto
De brommobiel van Julia kun je níet missen: ‘Ik noem haar Gerda en ze kan niet achteruit’
Je kunt haar bijna niet missen: ze heeft beige panterprint, wapperende wimpers en een tuintje in het stuur… ‘Gerda’, de Arola 40 van Julia Besselsen, is een echte blikvanger in en rondom Barneveld. -
Dit buurland houdt verkeersboetes in op het salaris van wanbetalers
België kan onbetaalde boetes nu nog makkelijker innen door de bedragen rechtstreeks van het salaris van de overtreder in te houden, of zelfs door het voertuig van de overtreder aan de ketting te leggen.
-
‘Elon Musk wilde Volkswagen-topman Diess als opvolger’
Herbert Diess, de huidige topman van de Volkswagen Group, was zes jaar geleden bijna de CEO van Tesla geworden. Tesla-topman Elon Musk schotelde hem toen naar verluidt een contract voor, waar Diess pas op het laatste moment vanaf zag. -
-
-
VRAAG & ANTWOORD29
Waarom werkt DAB+ in de auto niet in het buitenland?
‘Wat was ik blij dat mijn nieuwe Skoda Superb een radio met DAB+ heeft’, aldus lezer Peter Leenen in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Overal perfect bereik van je favoriete stations, dacht ik. Maar toen ik laatst 10 minuten de grens over was, hield DAB+ er gewoon mee op. Waarom? Mijn navigatie maakt gebruik van dezelfde satellieten. Waarom werkt DAB+ dan ook niet gewoon in een ander land? Heeft dat te maken met muziekrechten? Dit zal veel mensen nog vies tegenvallen als FM verdwijnt.’ -
Bestuurder kon jarenlang rondrijden zonder verzekering, APK of wegenbelasting te betalen
Zijn auto had al tien jaar geen APK-keuring gehad. Een verzekering? Die had hij ook niet. Wegenbelasting betalen? Waarom? Een bestuurder kon jarenlang probleemloos rondrijden in zijn wagen met Britse kentekenplaat. ,,Ik heb het gewoon geprobeerd en het is lang goed gegaan.”