Volledig scherm
© Autoweek

Voorruit wordt één groot beeldscherm

Het head-updisplay rukt op in de auto. Nooit eerder waren zo veel auto's hiermee uitgerust. Bij de ontwikkelingsafdelingen wordt inmiddels gewerkt aan de volgende generatie. Nog even en de voorruit is één groot beeldscherm.

Volledig scherm
© Autoweek

Het head-updisplay begint gemeengoed te worden. Niet alleen omdat de benodigde techniek goedkoper is geworden, maar ook omdat steeds meer autofabrikanten inzien dat het autorijden er veiliger door wordt. De bestuurder hoeft niet meer zijn ogen van de weg te halen om naar de meters en schermpjes in het dashboard te kijken.

Voor het menselijk oog lijkt het of de cijfers, teksten en afbeeldingen een paar meter voor de auto in de lucht zweven. De bestuurder kan zijn aandacht op de weg houden, terwijl nuttige informatie en afbeeldingen, zoals de pijl van het navigatiesysteem, tegen de voorruit worden geprojecteerd. Althans, dat is bij de duurdere systemen het geval. Het vereist nogal gecompliceerde en daardoor kostbare technologie om projecties tegen de voorruit mogelijk te maken.

Premiummerken als BMW, Audi en Mercedes-Benz kiezen ervoor, maar het goedkopere alternatief is een speciaal schermpje als head-updisplay, dat boven op het dashboard nabij de voorruit wordt geplaatst. Merken als Peugeot, Mini en Volkswagen (bij de nieuwe Passat) hebben daarvoor gekozen.

Aanvankelijk waren de head-updisplays vooral bedoeld om de rijsnelheid te laten zien. Maar bij de nieuwste versies zijn ook zojuist gepasseerde verkeersborden, de plaatselijk geldende snelheidslimiet en aanwijzingen van de navigatie te zien. De afbeeldingen worden steeds gedetailleerder en kleurrijker. Op dit moment worden jaarlijks al 1,5 miljoen van deze systemen in auto's gemonteerd. Continental, een van de grootste toeleveranciers in de auto-industrie, verwacht dat dat aantal in 2018 verdrievoudigd zal zijn.

Het head-updisplay is één van de 15 autotechniektrends voor 2015 en daarna. De andere 14 staan beschreven in de AutoWeek 2015-special. Nu in de winkel.