‘Vreemd toch dat je nog wel een sigaret mag aansteken in de auto?’
VRAAG & ANTWOORD‘Waarom mag je tijdens het rijden in de auto geen telefoon in de hand houden, maar wel een shaggie draaien of een sigaret aansteken en in de hand houden?’, vraagt lezer Ron van Doorn in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Dat is toch ook afleidend en gevaarlijk?’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Dat klopt, maar de telefoon is nadrukkelijk door de wetgever benoemd omdat mensen de neiging hebben daar langere tijd op te gaan lezen of kijken. In principe is elke vorm van langdurige afleiding, waardoor de bestuurder zijn ogen onvoldoende op de weg gericht houdt, verboden. Je kunt dus ook in de door u geschetste situaties worden bekeurd. En ook als je je bijvoorbeeld met behulp van je make-upspiegel onderweg zit op te maken. Een uitzondering is er voor handelingen die met bediening van de auto te maken hebben, zoals een radiozender zoeken of een navigatiebestemming invoeren.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
VRAAG & ANTWOORD
Snelwegkwestie: wie heeft er voorrang bij het invoegen?
‘Wie heeft er voorrang als je gaat invoegen op de snelweg?’, vraagt lezer Rob van den Akker. ‘De invoegende partij of de auto die al op de snelweg rijdt? Ik ga er hierbij van uit dat je rijdend op de snelweg niet naar links kunt uitwijken omdat daar al iemand rijdt.’ -
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
PREMIUM13
Waarom het loont om toch even het eerste loonstrookje van 2023 te checken
Het eerste salaris van 2023 staat op je rekening. Waarschijnlijk zie je een hoger nettosalaris dan vorig jaar, want veel werkenden in loondienst gaan er dit jaar op vooruit. Maar dat is niet het enige wat dit jaar anders kan zijn. Experts leggen het uit. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Wanneer mag je met blauwe kentekenplaten rijden?’
‘Laatst werd ik ingehaald door een auto die gebruikt wordt voor orgaantransport’, schrijft lezer Gert Koerselman in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Hij had blauwe (taxi-)kentekenplaten. Ook auto’s van de huisartsenposten hebben vaak blauwe kentekenplaten. Ambulances daarentegen hebben gele kentekenplaten, terwijl die ook personen vervoeren, dus zou ik juist daar ook blauwe platen verwachten. Welke criteria liggen hieraan ten grondslag?’
-
PREMIUM
Belangrijke tunnel wordt twee jaar lang gerenoveerd, en dat gaan automobilisten merken
De poort van en naar Rotterdam wordt ‘ie ook wel genoemd. Maar na 54 jaar trouwe dienst is de Heinenoordtunnel op de A29, een belangrijke schakel tussen Brabant en Zuid-Holland, ‘op’. Vijf vragen over de grote renovatie die volgende week begint. -
-
-
Zo hoog zou je kilometervergoeding eigenlijk moeten zijn
De onbelaste kilometervergoeding is na zeventien jaar eindelijk verhoogd, al is de stijging bepaald niet groot. De Vereniging Zakelijke Rijders heeft becijferd dat de kilometervergoeding niet dekkend is. Een gemiddelde kilometervergoeding van 0,31 euro zou meer in de buurt komen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je parkeren bij een oplaadplek als je betaalt?’
‘Mag ik met mijn brandstofauto parkeren op een oplaadplaats voor elektrische auto’s, als ik gewoon parkeergeld betaal?’, vraagt lezer C. Wijngaarden.