Volkswagen ID.4
Volledig scherm
Volkswagen ID.4 © VW

VW ID.4: de eerste elektrische SUV van Volkswagen

De ID.3 is nog niet in Nederland gearriveerd, maar Volkswagen heeft al meer informatie vrijgegeven over het volgende model. Dat wordt een SUV, technisch gebaseerd op de ID.3, en hij gaat ID.4 heten. De auto, die voorheen als studiemodel ID.Crozz is getoond, genoemd, hult zich op de foto's nog in camouflage.

De ID.4 zou eind dit jaar al naar Nederland komen. De auto krijgt een actieradius van 500 kilometer. De ID.4 heeft een beduidend hoger en ook forser front dan de ID.3. Volgens VW is het ontwerp van de SUV evengoed ‘bijzonder aerodynamisch’ en draagt het bij aan de relatief grote actieradius. Toch komt de ID.3 net iets verder met zijn batterijenpakket: 550 kilometer. Het opladen van beide auto's kan met wisselstroom, 3-fase stroom en gelijkstroom.

Vierwielaandrijving

In tegenstelling tot de ID.3, die voorlopig uitsluitend met achterwielaandrijving verkrijgbaar is, wordt de ID.4 ook leverbaar met vierwielaandrijving. Hij heeft dan een extra elektromotor op de vooras. Maar in eerste instantie zal ook de ID.4 het moeten doen met alleen achterwielaandrijving. 

De VW ID.4 wordt niet alleen in Duitse Zwickau geproduceerd, maar ook in het Chinese Anting en het Amerikaanse Chattanooga. Hij wordt verkocht in Europa, China en de VS. Net als bij ID.3 moet volgens VW ook de productie van de ID.4 volledig CO2-neutraal zijn. 

VW ID.4
Volledig scherm
VW ID.4 © VW
VW ID.4
Volledig scherm
VW ID.4 © VW
  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.