Volkswagen-topman Herbert Diess (rechts) wil meer investeren om de achterstand van VW qua elektrificatie goed te maken
Volledig scherm
Volkswagen-topman Herbert Diess (rechts) wil meer investeren om de achterstand van VW qua elektrificatie goed te maken © VW

VW moet extra bezuinigen voor elektrische inhaalslag

De plannen om elke Volkswagen te elektrificeren blijken duurder dan verwacht. Met als gevolg dat het budget van 20 miljard euro dat de autofabrikant hiervoor had gereserveerd, niet voldoende is.

VW-topman Herbert Diess kondigde het nieuws zelf aan. Hij geeft nog geen nieuwe cijfers over hoeveel er wel nodig is, maar kondigt alvast een extra besparingsronde aan om de budgetproblemen op te kunnen lossen. Centraal staat daarbij verlaging van de productiekosten. 

De VW-topman heeft aangekondigd in de periode tot en met 2025 liefst 80 elektrische modellen te zullen lanceren. Deze zijn verdeeld over de merken Volkswagen, Audi, Porsche, Seat en Skoda. In 2030 zullen alle 300 voertuigen uit het complete portfolio van het VW-concern een elektrische variant hebben. Oorspronkelijk had het concern hier 20 miljard euro voor uitgetrokken.

,,Wij moeten helaas extra investeren omdat onze concurrenten meer vooruitgang hebben geboekt”, aldus Diess. Hij geeft niet aan hoeveel de elektrificatie-plannen van het Volkswagen-concern exact gaan kosten. Wel is duidelijk dat het bedrijf de productiekosten moet verlagen om zo te kunnen investeren in de toekomstige technologie. 

Concurrent Toyota, de grootste autobouwer ter wereld, is al verder ontwikkeld. Bekijk hieronder een video over de waterstofauto Mirai:

  1. ‘Heeft mijn Porsche een computerfout en moet ik dat accepteren?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Heeft mijn Porsche een computer­fout en moet ik dat accepteren?’

    ,,Bij de aflevering van mijn Porsche Macan (2,0 liter viercilinder) meldde de boordcomputer dat ik 17.000 km of een jaar met de olie kon doen, terwijl de documentatie 30.000 km of 2 jaar voorschrijft. Het wordt door een sensor en de computer bepaald, zegt mijn dealer. Dat is niet waar: elke keer staat er weer 17.000 km of 1 jaar. Ik denk dat die computer verkeerd is geprogrammeerd. Dat kost mij elk jaar 400 euro aan olie. Moet ik dit zomaar accepteren?”, vraagt lezer Paul Pardon.