Foto ter illustratie.
Volledig scherm
Foto ter illustratie. © GinoPress

‘Waar blijft toch al dat afgesleten rubber van de autobanden?’

VRAAG & ANTWOORD,,Waarom zien we zo weinig rubber langs de autowegen liggen? En dan bedoel ik het afgesleten rubber van auto’s en motoren. Je zou toch een dijk van rubber langs de wegen verwachten?” vraagt lezer Frans van de Kerkhof. 

  1. ‘Vrachtauto’s hebben geijkte snelheidsmeters, dus rijden niet te hard’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Vrachtauto’s hebben geijkte snelheids­me­ters, dus rijden niet te hard’

    ,,Een lezer klaagde laatst in uw rubriek over te hard rijdende vrachtwagenchauffeurs. Ik wil hier even bij opmerken dat alle vrachtauto’s zijn uitgerust met een geijkte tachograaf (snelheidsmeter) en een begrenzer. Die tachograaf wordt elke twee jaar geijkt en is verzegeld. Ook de snelheidsbegrenzer is geijkt. De tijd dat vrachtwagens harder rijden dan 90 km/u is voorbij, op een paar cowboys na. Maar de snelheidsmeter van een personenauto is niet geijkt en daar is een afwijking echt niet ongewoon. Hierdoor krijgen sommige bestuurders van personenauto’s wellicht de indruk dat veel vrachtauto’s te hard rijden”, meldt lezer Sebastiaan de Jongste.