Volledig scherm
© Uber

Waarom binnensteden zullen dichtslibben door zelfrijdende auto's

Zelfrijdende auto’s gaan zorgen voor meer opstoppingen en files in en rond steden, zo blijkt uit een studie. Autonome auto’s blijven naar verwachting namelijk rondjes rijden wanneer er geen passagiers aan boord zijn.

De reden dat ze dat zullen doen, is om te voorkomen dat er betaald moet worden bij parkeergarages, zo blijkt uit onderzoek door Transport Policy. Adam Millard-Ball, universitair hoofddocent aan de universiteit van Santa Cruz in Californië, Santa Cruz, gebruikte onder meer verkeerssimulaties om tot die conclusie te komen. 

Het kost naar schatting $ 0,50 per mijl om een ​​auto rondjes te laten rijden, waardoor die optie veel goedkoper is dan parkeren, aldus Millard-Ball. ,,Door de hoge parkeerkosten worden mensen gestimuleerd om het openbaar vervoer te nemen. Maar autonome auto's proberen zo lang mogelijk rond te rijden, waardoor binnensteden alsnog dichtslibben.”

Zelfs als ze in de minderheid zijn, kunnen zelfrijdende auto’s nog steeds voor enorme vertragingen zorgen, zei Millard-Ball. ,,Een vloot van 2.000 autonome auto’s in het centrum van een stad als San Francisco zou het verkeer kunnen afremmen tot een snelheid van twee mijl per uur."

Taxibedrijven zullen waarschijnlijk de eerste gebruikers zijn van autonome auto's en die bedrijven krijgen nu al de schuld van de toenemende verkeerscongestie. Twee recente studies, één gericht op een groep steden, de ander specifiek op Boston, wezen uit dat diensten zoals Uber en Lyft tot meer verkeer kunnen leiden, deels omdat ze reizigers wegtrekken uit het openbaar vervoer.

Kijk hier naar Hans Jeekel (TU Eindhoven). Hij weet hoe het verkeer van de toekomst eruit ziet en vertelt je in dit college hoe jij straks slimmer van A naar B reist: