Volledig scherm
© Bas Oude Luttikhuis

Waarom deze nieuwe auto in Duitsland 11.990 euro kost en hier een halve ton

De luxebelasting bpm straft nieuwe auto's met een onzuinige motor hard. Een van de meest bizarre voorbeelden betreft de Lada Niva. Voor dit model betaal je ruim drie keer meer bpm dan voor de auto zelf.

De Lada Niva wordt nog altijd nieuw gemaakt in Rusland. In Duitsland verkoopt het model aardig, ook al omdat de auto daar met een vanafprijs van € 11.900 inclusief btw een vriendelijk prijskaartje heeft. Maar in Nederland is er sinds 2017 geen nieuwe Lada meer verkocht. De oorzaak? Wanneer je de Niva hier importeert, komt er maar liefst € 37.101 bpm bij.

Samen met nog een beetje btw komt het totaalbedrag uit op € 49.201. Dat betekent dat de gezamenlijke belastingen (bpm en btw) 78 procent van de verkoopprijs uitmaken. Volgens Bas Oude Luttikhuis van MrWheelson komt dat door de ouderwetse motor in de Niva. ,,Dit blok stoot per kilometer 216 gram CO2 uit en daar wordt ‘ie hard op afgerekend", aldus de expert op het gebied van auto-import en bpm. 

Lada's zijn sowieso dun gezaaid in Nederland door het repressieve bpm-beleid. Er zijn er nog 719 in Nederland, daarvan zijn er 146 geïmporteerd. De laatste nieuwe Lada werd in Nederland op 7 maart 2017 op kenteken gezet. Dat moet ook toen al iemand geweest zijn die het Russische merk een zeer warm hart toedroeg.

Overigens meldden de branche-organisaties Bovag en Rai Vereniging vorige week dat ‘volgens betrouwbare bronnen’ het kabinet een forse verhoging van de bpm overweegt. Het zou gaan om een verhoging tot wel 50 procent, om daarmee de eerder voorgestelde verhoging van de motorrijtuigenbelasting te kunnen terugdraaien. 

Maar volgens staatssecretaris Van Veldhoven zijn er verschillende knoppen waar het kabinet aan kan draaien. Van Veldhoven: ,,De bpm is ook een manier waarop je dat kunt doen. Maar daarover is nog helemaal niets besloten. Het kabinet wil in de context van het klimaatakkoord nog eens goed naar een aantal punten kijken. Mensen die vaste lasten hebben vanwege hun auto, hebben nu eigenlijk weinig keuze. Dat willen we veranderen en we gaan eerst eens rustig nadenken over hoe we dat gaan doen.”

Nieuw: gratis al het nieuws over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox. Inclusief tests, achtergronden, tips en trucs bij aankoop van je auto en nog veel meer, geleverd door onze autoredactie. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik hier om je aan te melden en kies voor Auto.

Volledig scherm
© Bas Oude Luttikhuis