Waarom deze supersterke stekker-Ford eigenlijk geen Ford wil zijn
Waar veel concurrenten vooral elektrische auto’s introduceren voor het grote publiek, richt Ford zich met de nieuwe Mustang Mach E op een wat sportiever type koper dat graag anders wil zijn dan de rest. De nieuwe topversie, de Mach E GT met maar liefst 465 pk (342 kW), is daar het overduidelijke bewijs van.
Het lijkt wel alsof hij vooral geen Ford mag heten: vrijwel nergens op de Mustang Mach E kan je de beroemde merknaam van de Amerikaanse autofabrikant terugvinden. Het ovaaltje staat hooguit op wat onderdelen en in de inscripties op de ruiten. Verder wil Ford met deze elektrische auto vooral geen ‘gewoon’ model introduceren: dit moet een bovengemiddeld sportieve EV zijn, die uit een ander vaatje tapt dan bijvoorbeeld de Volkswagen ID.4 en de Skoda Enyaq die zich vooral op praktisch ingestelde autokopers richten. Al haast Ford zich om te zeggen dat de Mach E ruimer is dan je door z’n rond aflopende daklijn zou vermoeden.
Zelfs op de website van Ford vind je de Mach E niet tussen de modellen voor Jan Modaal, maar tussen de ‘Perfornamce Cars’. Die positionering wil Ford nu extra benadrukken door de aankondiging van een extra sportieve en krachtige topversie. Die luistert naar de naam Mustang Mach E GT en komt met een maximum vermogen van 465 pk eerder in het vaarwater van de sterkste Tesla Model Y. Die ‘Performance AWD’ levert namelijk 462 pk (340 kW), terwijl de aangekondigde GTX-versie van de Volkswagen ID.4 en de iV-RS variant van de Skoda Enyaq waarschijnlijk niet verder komen dan zo’n 350 pk.
3,7 seconden
Met twee elektromotoren (eentje voor, eentje achter) en een maximale trekkracht van een indrukwekkende 820 Newtonmeter zou de Mach E GT goed zijn voor prestaties die vergelijkbaar zijn met die van de Tesla. Ford belooft een sprinttijd van nul naar honderd van 3,7 seconden, identiek aan de beloofde cijfers van de sterkste Model Y. De topsnelheid van de GT ligt op 200 kilometer per uur, terwijl je op het accupakket van 98 kilowattuur zo’n 500 kilometer moet kunnen rijden zonder bij te laden.
Hoewel we de prijzen van de Mach E GT nog niet weten voor Nederland, zal het topmodel niet heel bereikbaar worden. Tesla rekent voor de Model Y namelijk ook een dikke 70.000 euro. Gelukkig heeft Ford ook voordeligere versies van de elektrische Mustang-crossover in de etalage: de prijslijst begint bij zo’n 45.000 euro voor de variant met het accupakket van 75 kWh, een vermogen van 258 pk en achterwielaandrijving. Vierwielaandrijving is ook mogelijk op alle versies.
Grabber Blue
Om de GT-versie af te laten wijken van de overige Mach E-varianten, biedt Ford het sterkste model aan in twee kleuren die voor de ‘mindere goden’ niet beschikbaar zijn. De tinten ‘Grabber Blue’ en ‘Cyber Orange’ vallen allebei in ieder geval behoorlijk op. Verder beschikken de GT’s over aangepaste logo’s, hebben ze een andere neus in een contrasterende tint en ontwikkelde Ford aparte 20-inch lichtmetalen wielen. Bovendien staat de sterkste Mach-E standaard op een adaptief MagneRide-onderstel dat zich aanpast aan de rij- en wegomstandigheden.
Ford kondigde eerder aan dat de Mach E nog dit jaar leverbaar zou worden, maar de introductie van de elektrische auto is uitgesteld vanwege de impact van de coronapandemie. Nu verwacht de Nederlandse importeur dat de eerste exemplaren begin volgend jaar naar hun eigenaren gaan. Er zouden al zo’n 1800 mensen een Mustang Mach E hebben besteld zónder een kilometer in de nieuwe Ford te hebben gereden.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Een bon voor een te brede auto?
‘Bij wegwerkzaamheden is een van de rijstroken vaak verboden voor auto’s die meer dan 2 meter breed zijn. De meeste moderne, grote auto’s zijn echter van spiegel tot spiegel vrijwel zeker meer dan 2 meter breed. Wat zegt de politie of de verzekering bij een ongeval met zo’n te brede auto?’, vraagt lezer Rik Koorenhof in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUM
Groot project ligt stil nadat verkeersregelaars met opzet zijn aangereden: ‘Ronduit schandalig’
Verkeersregelaars in Nieuwkoop zijn met de dood bedreigd en zelfs aangereden. De werkzaamheden aan een groot project in de gemeente zijn daardoor stilgelegd. -
De beste games voor...
De beste games voor op een feestje: zo krijg je iedereen rondom de televisie
Gamen is meer dan alleen maar schieten of voetballen, en is vaak veel makkelijker om aan te beginnen dan je misschien denkt. In deze rubriek geven we daarom laagdrempelige tips voor games in elke situatie. Vandaag: de beste games voor tijdens een feestje. -
Teleurstelling voor leaserijders: elektrische Ford Mustang Mach-E komt pas volgend jaar naar Nederland
De Nederlandse leveringen van de elektrische Ford Mustang Mach-E zijn uitgesteld naar begin 2021. Door het coronavirus is de productie uitgesteld, waardoor de geplande leveringen eind dit jaar niet door kunnen gaan. Het betekent dat zakelijke rijders in Nederland straks meer bijtelling moeten betalen. -
Absurd! Deze elektrische auto heeft maar liefst 1400 pk
Dat elektrisch rijden niet saai hoeft te zijn, bewijst Ford met de Mustang Mach-E 1400, een racewagen die maar liefst 1400 pk sterk is.
-
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim. -
PREMIUMmijn allessie
De Lancia van Edgar spreekt al zijn zintuigen aan
Autoliefhebber Edgar Schermerhorn (75) deed zijn exclusieve Ferrari-collectie jaren geleden van de hand omdat het tijd was voor andere zaken. Geheel volgens verwachting duurde zijn verzamelstop niet lang. Nu zijn het auto’s van het Italiaanse merk Lancia waarin hij zich vrijwillig verliest, de Appia Zagato uit 1962 bijvoorbeeld.