Waarom dit merk nieuwe auto’s van 30 meter hoogte te pletter laat storten
Volvo liet onlangs voor eerst meerdere splinternieuwe modellen uit een kraan vallen, vanaf een hoogte van 30 meter. De reden is dat Volvo hulpverleners zo betere inzichten wil bieden in hoe ze inzittenden in kritieke toestand zo snel mogelijk uit het wrak kunnen halen.
Door deze spectaculaire aanpak is het Volvo Safety Centre in staat schade te simuleren die alleen bij de extreemste crashes voorkomt, zoals auto-ongelukken waarbij een auto met zeer hoge snelheid tegen een vrachtauto rijdt of vol in de flank wordt geraakt.
In bovenstaande situaties bevinden de inzittenden van de auto zich waarschijnlijk in kritieke toestand. De prioriteit van reddingsdiensten is om deze mensen snel uit de auto te halen zodat ze zo spoedig mogelijk naar het ziekenhuis kunnen worden vervoerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van hydraulische reddingsmiddelen.
Hardste staal
Het doel van reddingswerkers is om inzittenden binnen een uur na het ongeval uit de auto te halen en naar het ziekenhuis te brengen. Dit noemen ze het ‘gouden uur’. Normaliter maken reddingswerkers tijdens hun trainingen gebruik van sloopauto’s van de schroot. Deze auto’s zijn echter vaak 20 jaar of ouder. Ze verschillen wat betreft staalsterkte, veiligheidskooi en algehele bestendigheid enorm van moderne auto’s.
Omdat Volvo-modellen zijn gemaakt van het hardste staal dat in moderne auto’s te vinden is, kunnen reddingswerkers hun technieken om iemand uit zijn auto te bevrijden verder perfectioneren. In totaal liet Volvo tien verschillende Volvo-modellen meerdere malen van de kraan vallen. Voordat ze naar beneden stortten, berekenden veiligheidsexperts van Volvo hoeveel kracht er nodig was om het beoogde schadeniveau te realiseren.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Hyundai frist leaselieveling op: nieuwe neus en hulpsystemen voor Kona Electric
De Hyundai Kona Electric, één van de populairste elektrische auto’s van Nederland, krijgt volgend jaar een opfrisbeurt. Onder meer een nieuwe neus, een verbeterd interieur en aangescherpte veiligheidssystemen moeten er voor zorgen dat de Electric de strijd met nieuwere concurrenten kan volhouden. Opvallend detail: ondanks de updates stijgt het rijbereik van de elektrische Kona niet. -
Ook België voert puntenrijbewijs in
Het puntenrijbewijs rukt op in Europa. Na landen als Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië, wil nu ook België op korte termijn een strafpuntensysteem invoeren voor verkeersovertredingen. -
12
Getest: dit is de beste ventilator
Wat is de beste ventilator? En welke heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding? De Consumentenbond geeft antwoord. -
Dit zijn de acht goedkoopste nieuwe auto's van Nederland
Vier jaar geleden kon je voor 11.000 euro nog kiezen uit vier nieuwe auto's, maar door de sterk gestegen prijzen moet je tegenwoordig al minimaal 15.000 euro meenemen voor een nieuw model. Dit zijn de acht goedkoopste nieuwe auto's. -
PREMIUMMIJN BLIK EN IK
Stefan (54) wilde een oldtimer kopen, maar bouwde er uiteindelijk zelf een: ‘Mensen weten niet wat het is’
Je droom is het kopen van een oldtimer, maar je hebt er geen tijd en geld voor. Tja, dan moet je geduld hebben. Stefan de Kreek (54) wachtte, totdat hij bijna 20 jaar geleden zelf zijn droom oldtimer kon bouwen. Écht verliefd zijn op je auto. Kan dat? De mensen in deze rubriek zullen volmondig ‘ja’ zeggen. Zij houden van hun auto.
-
iemand moet het doen
Patholoog Emma (36) bekijkt heel de dag stukjes mens: ‘Ik kom ook alle lichaamssappen tegen’
Werk kan niet altijd leuk zijn, maar waarom kiezen mensen voor het vak van ‘putjesschepper’, deurwaarder of overledenenverzorger? In deze reeks vertellen Nederlanders met zo’n baan over hun werk, waarom ze ervoor kozen en wat het zo interessant maakt. Vandaag: klinisch patholoog Emma Witteveen (36) onderzoekt stukken weefsel van mensen, zoals stukjes darm. -
Dit is de duurste camper van Nederland
De duurste camper van Nederland staat te koop in Oss. Het gaat om de Morelo Grand Empire 110GSO+. Aan boord zijn een wasmachine, een vaatwasser een fietsenlift en een garage waar bijvoorbeeld een Mini Cooper in past. -
Officieel RDW-rapport gaat autokopers beter beschermen: ‘Kan een kat in de zak voorkomen’
De RDW (voorheen Rijksdienst voor het Wegverkeer) gaat voertuigrapporten verstrekken om te voorkomen dat consumenten een ‘kat in de zak’ kopen. Autoverkoopwebsite AutoTrack.nl heeft vanaf 1 augustus de primeur en toont de officiële voertuigrapporten bij de advertenties. Hierin zien autokopers belangrijke informatie over een tweedehandsmodel, zoals de geregistreerde tellerstanden en het aantal vorige eigenaren. ,,Dit kan voorkomen dat je een kat in de zak koopt.”