Volkswagen aan de laadpaal
Volledig scherm
Volkswagen aan de laadpaal © Volkswagen

Waarom eigenaren van elektrische auto's steeds minder tevreden zijn

Elektrische auto’s worden beter, maar de klanten zijn steeds ontevredener. Dat blijkt uit onderzoek onder 1200 bestuurders van elektrische voertuigen. Slechts 59 procent van hen zou een elektrische auto van hun merk aanbevelen.

Elektrische auto’s worden elk jaar krachtiger, maar de kopers zijn niet gelukkiger. Integendeel, ze worden steeds minder tevreden. Slechts 59 procent van de eigenaren van een elektrische auto raadt zijn vervoersmiddel aan anderen aan. Dertien procent raadt anderen zelfs expliciet af om zo'n auto te kopen. Iets meer dan een jaar geleden was 77 procent van de eigenaren van een elektrische auto nog ronduit lovend en slechts zes procent negatief. 

Quote

De prestaties van de voertuigen kunnen de verwachtin­gen niet bijbenen

Axel Sprenger, USCALE

Het gaat hierbij om Duits onderzoek, maar de markt voor elektrische auto’s verschilt weinig met die in Nederland. Hooguit hebben we hier een beter laadnetwerk. De vraag rijst waar deze verandering vandaan komt. ,,De voertuigen zijn niet slechter geworden, maar de verwachtingen zijn gestegen’’, zegt Axel Sprenger, manager van USCALE die het onderzoek heeft uitgevoerd. ,,De zogenaamde early adopters verwachten dat de kinderziektes in de infrastructuur en de voertuigen nu zijn opgelost. De realiteit is echter anders: de prestaties van de voertuigen kunnen de verwachtingen niet bijbenen.” 

Liefhebbers

De eerste kopers van een elektrische auto waren volgens Sprenger echte liefhebbers. ,,Ze waren enthousiast omdat ze deel uitmaakten van de technische en ecologische avant-garde en als gevolg daarvan accepteerden ze veel problemen. Maar omdat er nu meer elektrische auto’s worden verkocht, verwachten veel kopers hetzelfde kwaliteitsniveau dat ze gewend zijn van auto’s met een verbrandingsmotor. De eigenaren zijn met name ontevreden over de functies waarin elektrische auto’s verschillen van gewone auto's. Daaronder vallen zaken als recuperatie van remenergie, de eco-rijmodus, andersoortige navigatie en verschillende bedieningsconcepten.”

Ook bijzonder veel moeite hebben eigenaren van een elektrische auto volgens Sprenger waar het gaat om het koppelen van auto’s aan een smartphone-app. Met name de Duitse autofabrikanten lopen hierbij achter op Tesla. Sprenger hierover: ,,De Duitsers scoren goed op klassieke technische kwaliteiten, zoals het isoleren van geluiden. Hier kan Tesla niet aan tippen, zij halen hooguit het niveau van een Renault Zoe. Helaas worden de vooroordelen over digitale diensten bevestigd: de voorsprong van Tesla is op dit gebied nog steeds enorm groot.”

Opladen

Quote

De voorsprong van Tesla op het gebied van digitale diensten is nog steeds enorm groot

Axel Sprenger, USCALE

De controle en monitoring van het laadproces staat centraal in de kritiek. Minder dan de helft (43 procent) van de chauffeurs is tevreden met deze functies. Vooral verbindingsproblemen irriteerden meer dan een derde van de gebruikers van de software (36 procent) en veroorzaakten samen met de functionele fouten (23 procent) de meeste klachten. ,,Ruim 85 procent van de ondervraagden vindt dat hier actie ondernomen moet worden”, zegt Axel Sprenger.

Ook had vier van de vijf eigenaren problemen met opladen, zowel thuis als onderweg. Als het opladen niet werkt, schakelen de meeste gebruikers over naar een ander laadstation (48 procent) of ze wenden zich tot de hotline. Maar ook daar is de tevredenheid niet overdreven goed. De meeste respondenten geven technische problemen of defecte laadstations op als oorzaak van laadproblemen. 

Bekijk hieronder onze populairste video's.