Volledig scherm
© Hollandse Hoogte

Waarom hebben stadsbussen geen blauw kenteken?

VRAAG & ANTWOORDPersonenbussen en taxi’s vallen onder de Wet Personenvervoer (WPV) en hebben een blauw kenteken. Maar stads- en streekbussen en ook touringcars hebben gele kentekenplaten, terwijl ze ook personen vervoeren. Hoe kan dat? –Ko Schaaders 

De Wet Personenvervoer heeft betrekking op het openbaar vervoer, besloten busvervoer en taxivervoer. Maar de voertuigen die onder deze wet vallen, krijgen niet allemaal hetzelfde type kenteken. Alleen als een voertuig voor taxivervoer wordt ingezet, krijgt het blauwe kentekenplaten. Dus als u personenbusjes met blauwe platen ziet rijden, zijn die ongetwijfeld van taxibedrijven. De kleinere en grotere bussen van het openbaar vervoer en touringcars van reisorganisaties vervoeren weliswaar ook personen, maar krijgen gewoon gele kentekenplaten. 

Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk

Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.
  3. ‘Waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Waarom worden elektri­sche auto’s niet getest bij vorst?’

    ,,De elektrische auto wordt beschreven als een wonder voor de toekomst. Maar waarom worden elektrische auto’s niet getest bij vorst, zoals autojournalist Fred van der Vlugt dat vroeger deed? Zet ze twee dagen in een koelcel en ga dan testen met de verwarming en verlichting aan. Hoe ver kom je dan? Ik heb elektronica gestudeerd en kwam er al vroeg achter dat bij lage temperaturen de accu altijd het zwakke punt is”, meldt lezer Eddy Cretier.