Rood, oranje en groen: een volgorde die iedere weggebruiker kan dromen.
Volledig scherm
Rood, oranje en groen: een volgorde die iedere weggebruiker kan dromen. © Getty Images

Waarom hebben verkeerslichten nog steeds drie lampen?

VRAAG & ANTWOORD‘Een verkeerslicht bevat drie lampen boven elkaar, maar is het niet eenvoudiger om één lamp te maken die de kleuren groen, oranje en rood kan laten zien?’ vraagt lezer Frans van der Waals in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Dit moet met de huidige led-techniek geen probleem zijn. Het is goedkoper, omdat er minder materiaal nodig is en de constructie wordt er ook lichter door. Is er ooit aan gedacht om van de traditionele vormgeving af te wijken?’

22 reacties

  • HJC Hamers

    2 maanden geleden
    Op de spoorbaan zijn de eerste lichtseinen met 1 lamp al geplaatst, kunnen alle drie de kleuren weergeven. Hier kan het want machinisten worden bij aanname en keuringen getest of ze kleurenblind zijn.
  • V/d Bas

    2 maanden geleden
    @Bert Veenstra. Alsof iedereen oranje misbruikt. Op een hoop plekken staan verkeerlichten zo krap afgesteld dat als je normaal afstand houdt in een treintje wat door een groen licht rijdt, je automatisch rood krijgt. Sta je dan met je goede gedrag. Iedereen weet aansluiten ander rood. Dus alles rijdt extra dicht op elkaar bij verkeerslichten op drukke wegen. Zet er nog een camera neer en je hebt er geheid tig op een dag. Doe it aan die te krappe instellingen of is het wel lekker cashen?
  • Danny Hoogstraaten

    2 maanden geleden
    "Het is goedkoper, omdat er minder materiaal nodig is..." Echter zal elke unit in het hele land vervangen moeten worden voor het nieuwe type, wat ook niet gratis is. Los daarvan, ik ben wel voorstander van het Engelse systeem; voordat het groene licht aan gaat zal eerst, terwijl het rode licht nog brandt, ook het oranje licht aan gaan. Op deze manier kan men al anticiperen.
  • S. Onderwater

    2 maanden geleden
    Ik ben het eens met Faizy. Zo kom ik tussen station Rijswijk en mijn werk langs een kruispunt met stoplichten die niet goed ingesteld staan i.c.m. andere stoplichten even verderop. Zorgt voor behoorlijke wachttijden voor (in ieder geval) voetgangers. Verder ook voor extreem gevaarlijke situaties aan het eind van de middag, doordat automobilisten het kruispunt blokkeren voor verkeer uit andere richtingen en ook op de zebrapaden gaan staan.
  • Bert Veenstra

    2 maanden geleden
    Er moeten niet alleen drie lampen blijven, zoals enkelen al aangaven, ook moet er een systeem worden toegepast om iedereen die als het oranje wordt juist harder gaat rijden ipv pogen tot stilstand te geraken, registreert en een boete laat geven.