‘Waarom is de invoegstrook op de snelweg zo onduidelijk?’
VRAAG & ANTWOORD‘Waarom zit er aan de linkerkant van een invoegstrook geen doorgetrokken streep?’, vraagt lezer Ilona Hansink. ‘Ik zie weleens automobilisten die denken dat het ook een afslag is, waardoor ze er af willen en dan het stuur moeten omgooien omdat ze er niet af kunnen. Dus beter: links een doorgetrokken streep en rechts daarnaast de blokken die er nu al staan.’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Bij de combinatie van in- en uitvoegstrook bestaat dit soms al. De onderbroken en doorgetrokken belijning liggen dan naast elkaar, om bijvoorbeeld het invoegend verkeer eerst ruimte te geven om in te voegen. Verderop verdwijnt de doorgetrokken streep dan, zodat eventuele uitvoegers hun gang kunnen gaan. Het zou inderdaad beter zijn dit vaker toe te passen, als het kan.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom hebben steeds meer auto’s zo’n stompe neus?’
‘In de jaren 90 was er veel aandacht voor de aerodynamica van auto’s’, aldus lezer Erik Stroomberg in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘De laatste jaren zie ik steeds meer auto’s verschijnen met een lompe, massieve voorzijde. Dat past toch niet in de huidige tijdgeest van brandstofbesparing?’ -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa. -
PREMIUM5 vragen
Waar blijven die massa’s stekkerrijders? Laadbeurt bijna nergens zo goedkoop is als in Rotterdam
Wat als een litertje benzine in Rotterdam een euro kostte? Het zou aan elke pomp zwart zien van de tanktoeristen. Maar wáár blijven die massa’s stekkerrijders nu blijkt dat een laadbeurt bijna nergens zo goedkoop is als in Rotterdam en omgeving? Vijf vragen over de laadprijzen.Rotterdam -
VRAAG & ANTWOORD
‘100, 120 of 130 km/u: hoe hard mag je ’s avonds rijden op de snelweg?’
‘Bij mij en ook anderen in mijn omgeving is er verwarring over de maximumsnelheid in Nederland na 19.00 uur. Zijn er ook wegen waar je vanaf dat moment 130 kilometer per uur mag rijden?’, vraagt lezer Jan Smit. -
AUTO-EXPERT
Gehoor geven aan terugroepactie auto is niet wettelijk verplicht
Automerken roepen auto’s soms terug naar de dealer, omdat er een defect is ontdekt dat moet worden verholpen. Zo’n terugroepactie kost meestal enige tijd. ‘Kan ik aansprakelijk worden gesteld voor de schade als ik in de tussentijd betrokken raak bij een ongeval?’, vraagt lezer Ad Martens zich af. Onze auto-expert Niek Schenk geeft antwoord.
-
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
-
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Zijn hapgrage steenmarters ook een gevaar voor elektrische auto’s?’
‘Kunnen elektrische auto’s evenveel last hebben van steenmarters als benzine- en dieselauto’s?’, vraagt lezer Loet Otto in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
Is het beter om ’s ochtends of ’s avonds te douchen? Dit zeggen dermatologen
Een frisse douche om wakker te worden? Of toch maar een warm bad om goed te slapen? Iedereen heeft wel een favoriet moment om zich te wassen. Maar welk tijdstip van de dag is nu het beste voor je huid? Wij vroegen advies aan dermatologen Jan Gutermuth en Thomas Maselis. ,,Ook de duur van je douche speelt een belangrijke rol.”