Waarom je automotor nog niet warm is als deze meter aangeeft dat dit wel zo is
De temperatuurmeter van een auto wordt vaak gebruikt om te bepalen of de motor op bedrijfstemperatuur is. Ten onrechte, want dit instrument geeft alleen de koelvloeistoftemperatuur aan.
Delen per e-mail
Wanneer de temperatuurmeter van een auto aangeeft dat de motor warm is, duurt het vaak nog zeker tien tot vijftien minuten langer, voordat je zonder motorschade het gaspedaal kunt vloeren. Dat komt doordat de koelvloeistoftemperatuur geen goede graadmeter is om te bepalen of je motor klaar is voor het zware werk.
Deze meter geeft namelijk alleen de temperatuur van de koelvloeistof aan. Bij normale buitentemperaturen kan die meter al na een minuut of vijf op 90 graden staan. Voor een motor is echter vooral de olietemperatuur van belang. Wil je weten of de motor op bedrijfstemperatuur is, dan moet je vertrouwen op andere instrumenten: de olietemperatuurmeter of de oliedrukmeter. In veel sportieve auto's zijn die ingebouwd.
Porsche 911
Uit de gegevens van deze meters blijkt dat motorolie in de regel pas na ruim een kwartier de optimale temperatuur bereikt. Bij motoren van sportwagens, zoals de Porsche 911, die soms meer dan tien liter motorolie aan boord hebben, duurt het zelfs nog langer. Te vroeg het gaspedaal vol indrukken, kan tot motorschade leiden, doordat de olie dan nog te dik is.
Ook kan veel gas geven met een koude motor leiden tot een te snelle uitzetting van bepaalde motordelen, waardoor bijvoorbeeld de kopbouten van de cilinders kunnen afbreken, of carters kunnen scheuren. Wanneer je (sportieve) auto geen olietemperatuurmeter aan boord heeft, kan ook een oliedrukmeter aangeven wanneer het veilig is om harder te rijden. Na een kwartier is de olie dun genoeg en dan weet je meteen bij welke meterstand je motor echt op bedrijfstemperatuur is.
Bekijk onze trending nieuwsvideo’s in onderstaande playlist:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Dit gebeurt er als je naar de derde versnelling schakelt in plaats van zijn vijf
Een eigenaar van een BMW M2 Competition heeft zijn motor om zeep geholpen door per ongeluk de derde versnelling in te schakelen in plaats van zijn vijf. De kosten? Ruim tien mille. -
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
Formule 1-team en ‘sportieve’ e-auto’s: Alpine wordt nu een écht automerk
De Franse autobouwer Alpine draait nu alleen nog op de A110, een moderne versie van een klassieke sportcoupé. Maar als het aan moederbedrijf Renault ligt, groeit Alpine de komende jaren uit tot een ‘volwaardig merk’ met sportief getinte, volledig elektrische auto’s én een eigen F1-team. -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan? -
Op dit circuit kun je zelf in een echte Formule 1-auto rijden
Het Britse bedrijf TrackDays biedt iedereen de kans om zich even een Formule 1-coureur te voelen. Voor iets meer dan 1000 euro kun je in de Jordan EJ12 F1-auto rijden, die ooit bestuurd werd door Takuma Sato.
-
Man koopt splinternieuwe sportwagen voor zijn 90ste verjaardag
Chuck Cook, een 89-jarige luchtmachtveteraan uit Florida, heeft zichzelf voor zijn 90ste verjaardag een bloedrode Corvette C8 cadeau gedaan. -
PREMIUM
dupe partnertoets Pascalle mag nergens meer knippen, maar op steun hoeft ze niet te rekenen
Ze had zich het jubileum wel anders voorgesteld. Pascalle Thüss uit Hengelo komt al 25 jaar bij de mensen thuis, voor een knipbeurt of haarspoelinkje. Nu zit ze thuis, duimen te draaien. Op steun vanuit een van de regelingen van het Rijk hoeft ze niet te rekenen. De partnertoets nekt haar. -
Zoveel extra brandstof kost het gebruik van je radio, stoelverwarming en telefoonoplader
Zaken als stoelverwarming, verwarmde buitenspiegels en stuurwielverwarming zijn in de winter welkome comfortfuncties in de auto. Maar ze verbruiken extra energie en dus brandstof. De Duitse ANWB heeft omgerekend hoeveel extra je betaalt voor deze stroomverbruikers.