Volledig scherm

Waarom je brandstoftank bij koud weer ten minste halfvol moet zijn

Waarom je brandstoftank tijdens koud weer altijd ten minste halfvol moeten zijn? Om te voorkomen dat de brandstofleidingen 's nachts bevriezen.

Sneeuw en lage nachttemperaturen kunnen ervoor zorgen dat auto's niet meer willen starten. De oorzaak zit 'm vaak in bevroren brandstofleidingen. Onder koude omstandigheden kan namelijk condensatie optreden wanneer waterdamp in contact komt met een heet oppervlak.

Dit kan gebeuren in de brandstoftank of -leidingen, omdat elke ruimte die niet is gevuld met brandstof bestaat uit lucht die waterdamp bevat. En hoewel het zeer onwaarschijnlijk is dat benzine of diesel in normale Nederlandse omstandigheden zal bevriezen, kan watercondensatie in de lege brandstofleidingen wél gemakkelijk bevriezen.

Je auto kan daardoor weigeren te starten omdat de brandstof niet in de motor kan stromen, of je motor kan afslaan als slechts een kleine hoeveelheid door de brandstofleidingen kan stromen. Wanneer je benzinetank echter minimaal voor de helft is gevuld, moet dit voldoende zijn om condensvorming te voorkomen die kan bevriezen. Beter is het om de tank helemaal vol te tanken.

Het is ook een goed idee om de antivriesniveaus in de auto te controleren voordat je achter het stuur springt. De vloeistof voorkomt dat het koelsysteem van de motor bevriest als de temperatuur daalt. Wanneer het water bevriest in het koelsysteem, kan dit aanzienlijke schade aan de radiateur veroorzaken.