Range Rover
Volledig scherm
Range Rover © JLR

Waarom je deze tien SUV’s beter niet kunt kopen

Het aantal SUV’s op de weg stijgt ieder jaar, maar ze zijn niet allemaal zo betrouwbaar als hun robuuste uiterlijk suggereert. De Britse consumentenorganisatie WhatCar? onthult welke tien modellen volgens hun eigenaren het minst betrouwbaar zijn. 

Aan 18.000 SUV-bezitters vroeg Britse consumentenorganisatie WhatCar? wat voor problemen zich de afgelopen twaalf maanden aandienden met hun auto. In de enquête werd gevraagd naar mankementen aan de airco, accu, carrosserie, remmen, motor, motorelektronica, uitlaat, brandstofsysteem, versnellingsbak, interieurbekleding, overige elektronica, navigatie, stuurinrichting en wielophanging. Ook werd de deelnemers gevraagd hoe lang het duurde voordat de auto was gerepareerd en hoeveel het kostte. 

Op basis van die informatie is voor elk model een unieke betrouwbaarheidsscore gemaakt. Dit zijn de modellen die de meeste tijd in de garage doorbrachten en waar eigenaren de hoogste reparatiekosten aan kwijt waren. Opvallend is dat veel clichés van de autowereld ook in 2020 nog aardig kloppen: de meeste problemen worden gevonden bij Britse, (half-)Franse en Italiaanse merken.

10. Land Rover Discovery (2004-2017) Betrouwbaarheidscijfer: 82,5 procent

Ga er niet vanuit dat de verouderde Land Rover Discovery qua betrouwbaarheid in deze top 10 staat omdat het een oud model is: zijn opvolger scoort slechts 1 procent beter en 41 procent van beide modellen had last van storingen. 

9. Nissan Qashqai petrol (2014-nu) Betrouwbaarheidscijfer: 82,1 procent

De benzine-uitvoeringen van de Nissan Qashqai presteerden iets slechter dan diesels: 48 procent had een storing in vergelijking met 42 procent van de diesels. Accuproblemen troffen 24 procent van de auto’s en 6 procent had remproblemen en problemen met hun motor.

8. Land Rover Discovery Sport (2014-nu) Betrouwbaarheidscijfer: 81,9 procent

Ongeveer 43 procent van de eigenaren van de Land Rover Discovery Sport ondervond problemen die al onze 14 onderzochte categorieën omvatten, behalve de besturing.

7. Renault Kadjar (2015-nu) Betrouwbaarheidscijfer: 81,3 procent

De Renault Kadjar heeft veel elektrische storingen. Bij 34 procent van de eigenaren ging het fout en 11 procent daarvan had betrekking op niet-motorgebonden elektronica.

6. Ford Edge (2016-2019) Betrouwbaarheidscijfer: 80,7 procent

Ford Edge-eigenaars brengen veel tijd door in de garage. 45 procent van de auto’s had een storing en ongeveer de helft van de eigenaren was hun auto meer dan een week kwijt.

5. Range Rover Evoque (2011-2019) Betrouwbaarheidscijfer: 78,4 procent

De Range Rover Evoque van de vorige generatie is de minst betrouwbare SUV uit de Range Rover-familie. De problemen kwamen voor in 13 van de 14 onderzochte categorieën; alleen de besturing bleef vrij van fouten.

4. Range Rover Velar (2017-nu) Betrouwbaarheidscijfer: 77,9 procent

Een schokkende 48 procent van de eigenaren van de Range Rover Velar meldde dat hun auto een storing had opgelopen, waarbij 33 procent van de auto’s last had van niet-motorgebonden elektrische problemen.

3. Nissan X-Trail (2014-nu) Betrouwbaarheidscijfer: 77,1 procent

De Nissan X-Trail is heel wat minder robuust dan hij eruitziet. Het was de minst betrouwbare grote SUV. Met storingen in 11 van de 14 categorieën.

2. Jeep Renegade (2015-nu) Betrouwbaarheidscijfer 77,1 procent

De Jeep Renegade is onderhuids een Fiat en tevens een van de minst betrouwbare SUV van de lijst. De modellen werden vooral geplaagd door mankementen in de elektronica, waarbij een aantal Renegade-bezitters aangaf dat hun DAB-radio’s en dashboarddisplays niet meer werkten.

1. Range Rover (2013-nu) Betrouwbaarheidscijfer: 69,3 procent

De Range Rover is de minst betrouwbare SUV van de lijst, met de accu als meest voorkomende defect. Ook de versnellingsbak en ophanging vertoonden vaak gebreken.

  1. ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘De politie mag soms nog wel harder rijden’

    ,,Een lezer vroeg laatst of de politie de maximumsnelheid met meer dan 40 km/u mag overschrijden. Ja, dat mag als het nodig is voor ons werk en als het ook veilig kan. In onze brancherichtlijn staat dat je mag afwijken, mits het nodig en verantwoord is. Bovendien moeten wij dit melden. Vrijgesteld van deze meldplicht zijn eenheden belast met verkeershandhaving, persoonsbeveiliging, arrestatieteams et cetera. Als bestuurder blijf je altijd verantwoordelijk voor je gedrag en als je brokken maakt door onverantwoord rijden, word je op het matje geroepen”, meldt lezer Richard Valenteijn, o.a. motorrijder politie Noord-Holland.
  2. Voortaan 2 keer per week de nieuwsbrief van onze autoredactie: gratis in je mailbox
    gratis nieuwsbrief auto

    Voortaan 2 keer per week de nieuws­brief van onze autoredac­tie: gratis in je mailbox

    De nieuwsbrief van onze autoredactie verschijnt voortaan niet één maar twee keer per week, behalve op zaterdag nu ook op woensdag. Gratis alles over auto’s, verkeer en mobiliteit in je mailbox: het laatste nieuws, tests, interviews, vragen van lezers en achtergrondverhalen. Abonneer je vandaag nog op de nieuwsbrief van AD Auto. Klik op de grote blauwe actieknop hieronder om je meteen aan te melden.