Waarom maakt mijn Mazda zo veel toeren?
VRAAG & ANTWOORDOnlangs heb ik een Mazda CX-3 uit 2017 gekocht. Bij de koude start draait de motor korte tijd op 1500 toeren stationair en het geluid daarvan ervaar ik als storend. Wanneer ik wegrijd, valt het toerental meteen terug naar normale proporties. Wat is de reden van dat hoge toerental? -H. Broers
Het hogere toerental na een koude start is bedoeld om de motor en de katalysator zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen. Doordat de motortiming tijdens dit opstarten enigszins wordt vertraagd, ontstaat een brommend geluid. Het is een normale procedure in het motormanagement. U hoeft dus niet te wachten tot het toerental daalt; u kunt meteen gaan rijden.
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
VRAAG & ANTWOORD
Waarom houden we niet ons eigen kenteken?
Telkens verbaas ik mij weer over de wirwar van autokentekens in Nederland. Waarom niet bij aanschaf van de (eerste) auto een kenteken dat altijd bij de eigenaar blijft en zo kan worden overgezet op een volgende auto? Het kost nu heel veel (vervuilend) materiaal en het maakt de verwarring voor opsporingsambtenaren alleen maar groter. –B. de Weerd -
VRAAG & ANTWOORD
Waar zijn die kleine, ronde autolampen voor?
Steeds vaker zie ik auto’s met kleine, ronde verlichting die alleen aangaat als de auto een bocht om gaat. Wat voor nut heeft deze kleine lamp ? –Jolanda Rietveld -
PREMIUMEnergierekening
Laura: ‘We willen tot ons pensioen hier wonen, dus maandlasten zo laag mogelijk krijgen’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Laura Baas (32) uit Siddeburen in Groningen. -
Spraakmakend ontwerp: het geheim achter de opzienbarende Kia EV9
De meningen zijn verdeeld over het uiterlijk van de recent onthulde EV9, Kia’s nieuwe elektrische vlaggenschip. Eén ding moet je het Koreaanse merk nageven: deze SUV met zeven zitplaatsen, die binnenkort ook naar Nederland komt, ziet er allesbehalve saai uit. Hoe is dit opvallende ontwerp tot stand gekomen? Een kijkje achter de schermen bij Kia. -
eigen tuin eerst
Zevenblad in de tuin? Bestrijden is een lastige klus
Zevenblad. Als dat in je tuin groeit ben je niet blij. Het woekert als een gek. Zo kom je er vanaf volgens tuingoeroe Romke van de Kaa.
-
‘Bah, lust ik niet!’: deze strategie moedigt kieskeurig etertje aan tot proeven
Aan menig keukentafel is het iedere avond een strijd: ouders hebben hun uiterste best gedaan een gezonde maaltijd met groente te bereiden, maar kindlief weigert ook maar een hapje te proeven. Hoe zorg je dat je kind later meer lust dan patat en pannenkoeken? Onderzoekers van Maastricht University bestuderen het en kwamen onlangs tot een interessante ontdekking. -
-
-
Frankrijk is alweer klaar met trajectcontroles
In België neemt het aantal trajectcontroles sterk toe, maar in Frankrijk zijn ze er alweer klaar mee. De officiële reden is dat ze te duur zijn in onderhoud, maar dat is volgens een Franse belangenclub van automobilisten niet de werkelijke reden. -
VRAAG & ANTWOORD
Waarom moeten elektrische auto’s zo snel zijn?
Elektrische, emissievrije auto’s zijn een zegen voor het milieu, maar door hun hoge gewicht en grote vermogen kunnen ze meer schade bij een ongeval aanrichten. Wanneer de tweedehandsjes straks in handen komen van jongelui die nu snelle, oudere BMW’s, Audi's en GTI’s rijden, voorzie ik meer verkeersslachtoffers. Is daar onderzoek naar gedaan? Waarom zetten fabrikanten niet meer in op zuinigheid en minder op sprintvermogen? –Erik Stoutjesdijk