Waarom niemand deze schattige elektrische Honda wil
Internet ontplofte toen Honda drie jaar geleden de eerste beelden toonde van de compacte elektrische Honda e. Maar het schattige autootje heeft toch een paar nare trekjes, zo blijkt. Hierdoor haalt het Japanse bedrijf zijn milieudoelen niet en dreigen gigantische boetes.
De Honda e oogt onweerstaanbaar, zeker op de eerste beelden van deze stadsauto die enkele jaren geleden werden verspreid. De auto trof veel autoliefhebbers recht in het hart met zijn bolle wielkasten, grote wielen en schattige snoet. Toen de auto in Europa begin dit jaar op de markt kwam bleken de uitgebouwde wielkasten verdwenen en was de auto plotseling voorzien van kruiwagenwieltjes, maar niemand die erom maalde. Nog altijd was de auto schattig genoeg om de harten van Europese autokopers te stelen.
Althans: waar het gaat om de looks. Want de geringe actieradius speelt 'm parten. Je komt volgens de WLTP-norm 222 kilometer ver op een volle lading, maar dat blijkt in de praktijk vaak rond de 140 kilometer en daardoor zit je onder de 100 kilometer al met samengeknepen billen naar je actieradius te kijken. Het tweede nadeel is zijn hoge prijs. Want een vanafprijs van 35.330 euro is voor deze Honda - die in de regel als tweede auto wordt gekocht - flink duur.
Dat kan een stuk beter. Zo heeft de Peugeot e-208 weliswaar een minder schattige snuit, maar dit model komt ruim 300 kilometer ver en is net zo duur. Ook andere concurrenten bieden meer kilometers en vaak voor minder. Niet vreemd dus dat in Duitsland van januari tot september slechts 298 exemplaren van de Honda werden verkocht. In Nederland staat de teller op 50 verkochte auto's en ook in andere landen lijkt het model niet de gehoopte verkoophit te worden. Daarmee schiet Honda zichzelf lelijk in de voet, want met zulke aantallen haalt de fabrikant zijn gemiddelde Co2-uitstoot per verkochte auto niet genoeg naar beneden.
Daarom is Honda nu noodgedwongen toegetreden tot de Co2-pool van Tesla en de Italiaans-Amerikaanse fabrikant FCA om boetes voor te hoge vlootemissies te vermijden. Dat bevestigde Honda tegenover het gerenommeerde Duitse opinieblad Der Spiegel. In zo’n pool worden emissiewaarden van voertuigen van verschillende fabrikanten met elkaar verrekend. De kans is klein dat daarmee de boel compleet rechtgetrokken kan worden, maar het lijkt er wel op dat op die manier miljardenboetes kunnen worden omgezet in miljoenenboetes.
Bekijk hier al onze video's van AD Auto:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Waarom zoenen gezond is: ‘Bij een zoen gaan 1 miljard bacteriën van de ene naar de andere mond’
Vandaag is het Wereld Kusdag. Gezondheidsjournalist Tijn Elferink schreef het boek Kusje erop, de waarheid achter 70 gezondheidsmythes. Wat is er waar van: ‘zoen in het rond, dan word je gezond?’ -
72
Verbod op geheime ruimte in auto's om vervoer van drugs en wapens tegen te gaan
Het wordt illegaal om in een vervoermiddel, zoals een auto of vrachtwagen, een geheime ruimte te maken die is bestemd voor opslag of vervoer van wapens en drugs. Dat blijkt uit een geplande wijziging van het Wetboek van Strafrecht, die vandaag openbaar is gemaakt. -
Zeldzame BMW die 43 jaar in een schuur stond moet miljoenen opbrengen
Een zeldzame BMW 507 uit 1957 gaat volgens experts meerdere miljoenen opbrengen tijdens een veiling. De sierlijke sportwagen stond 43 jaar onaangeroerd in een garage in Philadelphia. -
PREMIUM
Samen slapen met je baby of kind: ‘Als je zoon van 16 verdrietig is, waarom niet?’
Veel ouders doen het: met hun baby in bed slapen. Uit gewoonte, voor de gezelligheid en vooral ook uit gemak. Toch wordt het afgeraden door de JGZ, VeiligheidNL en internationale organisaties. Pedagoog Philippe Noens geeft zijn professionele mening: ,,Er bestaat geen hard, wetenschappelijk bewijs tégen, noch vóór samen slapen.” -
Verrassend: deze dure SUV was vorig jaar de bestverkochte auto ter wereld
De Toyota RAV4 was vorig jaar de bestverkochte auto ter wereld. De SUV verwees een andere Toyota naar de tweede plaats. Het Japanse merk staat met maar liefst vier modellen in de top 10.
-
Zwarte doos en slimme snelheidsbegrenzer: deze systemen zijn vanaf morgen verplicht in nieuwe auto’s
Nieuwe auto’s moeten nog veiliger worden. Morgen treedt een EU-verordening in werking die tal van assistentiesystemen verplicht voor nieuwe auto’s. Sommige zijn al langer bekend en hebben hun nut al bewezen, andere zijn ietwat controversieel. Zo zal elke nieuwe wagen binnenkort uitgerust moeten zijn met een zwarte doos en een slimme snelheidsbegrenzer. -
Honda's elektrische knuffelbeertje rijdt zoals ‘ie eruit ziet
Met een uitermate aaibaar uiterlijk en elektrische aandrijving wil Honda een comeback maken in Europa. Dat de opvallende Honda E vermoedelijk duurder wordt dan de concurrentie, is volgens de Japanners van ondergeschikt belang. -
WhatsApp wil laten verbergen of je online bent
Een nieuwe functie in WhatsApp moet het mogelijk maken je online status te verbergen, zodat vrienden niet kunnen zien of je de app open hebt staan.