Waarom niemand deze schattige elektrische Honda wil
Internet ontplofte toen Honda drie jaar geleden de eerste beelden toonde van de compacte elektrische Honda e. Maar het schattige autootje heeft toch een paar nare trekjes, zo blijkt. Hierdoor haalt het Japanse bedrijf zijn milieudoelen niet en dreigen gigantische boetes.
Delen per e-mail
De Honda e oogt onweerstaanbaar, zeker op de eerste beelden van deze stadsauto die enkele jaren geleden werden verspreid. De auto trof veel autoliefhebbers recht in het hart met zijn bolle wielkasten, grote wielen en schattige snoet. Toen de auto in Europa begin dit jaar op de markt kwam bleken de uitgebouwde wielkasten verdwenen en was de auto plotseling voorzien van kruiwagenwieltjes, maar niemand die erom maalde. Nog altijd was de auto schattig genoeg om de harten van Europese autokopers te stelen.
Althans: waar het gaat om de looks. Want de geringe actieradius speelt 'm parten. Je komt volgens de WLTP-norm 222 kilometer ver op een volle lading, maar dat blijkt in de praktijk vaak rond de 140 kilometer en daardoor zit je onder de 100 kilometer al met samengeknepen billen naar je actieradius te kijken. Het tweede nadeel is zijn hoge prijs. Want een vanafprijs van 35.330 euro is voor deze Honda - die in de regel als tweede auto wordt gekocht - flink duur.
Dat kan een stuk beter. Zo heeft de Peugeot e-208 weliswaar een minder schattige snuit, maar dit model komt ruim 300 kilometer ver en is net zo duur. Ook andere concurrenten bieden meer kilometers en vaak voor minder. Niet vreemd dus dat in Duitsland van januari tot september slechts 298 exemplaren van de Honda werden verkocht. In Nederland staat de teller op 50 verkochte auto's en ook in andere landen lijkt het model niet de gehoopte verkoophit te worden. Daarmee schiet Honda zichzelf lelijk in de voet, want met zulke aantallen haalt de fabrikant zijn gemiddelde Co2-uitstoot per verkochte auto niet genoeg naar beneden.
Daarom is Honda nu noodgedwongen toegetreden tot de Co2-pool van Tesla en de Italiaans-Amerikaanse fabrikant FCA om boetes voor te hoge vlootemissies te vermijden. Dat bevestigde Honda tegenover het gerenommeerde Duitse opinieblad Der Spiegel. In zo’n pool worden emissiewaarden van voertuigen van verschillende fabrikanten met elkaar verrekend. De kans is klein dat daarmee de boel compleet rechtgetrokken kan worden, maar het lijkt er wel op dat op die manier miljardenboetes kunnen worden omgezet in miljoenenboetes.
Bekijk hier al onze video's van AD Auto:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMMijn Allessie
Zelfs in de winter gooit Hans (68) het dak van zijn Mazda open: ‘Misschien ben ik enigszins gestoord’
Deze keer in de rubriek Mijn Allessie het verhaal van: Hagenees Hans de Jong (68). Dak open, haren in de wind en voelen die Mazda MX-5. Dat is hoe hij de ritten in zijn tweezitter omschrijft. Natuurlijk mag zijn wagen er zijn, maar het is de beleving die de klok slaat. Om diezelfde reden is hij met zijn vrouw naar Limburg verhuisd, een bochtenparadijs. -
Honda's elektrische knuffelbeertje rijdt zoals ‘ie eruit ziet
Met een uitermate aaibaar uiterlijk en elektrische aandrijving wil Honda een comeback maken in Europa. Dat de opvallende Honda E vermoedelijk duurder wordt dan de concurrentie, is volgens de Japanners van ondergeschikt belang. -
PREMIUM
Meiden die rijden staan opeens in de belangstelling: ‘Dit is meer dan een mannenwereld’
Het zijn de koninginnen van de weg, echte kilometervreters. Steeds meer vrouwen sturen met enorme vrachtwagencombinaties over de weg. Wekelijks zijn hun avonturen te zien in het populaire televisie-programma ‘Meiden die Rijden’. Vier vrachtwagenchauffeurs over hun keuze voor het vak, flauwe grappen en het ‘truckersbestaan’. -
energierekening
Johan (72): ‘Ik stook het nooit boven de 18 graden in huis, zo ben ik opgevoed’
Hoeveel geld besteed je aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten in de hand te houden? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Johan de Boer (72) uit Hegelsom. -
Milieuvervuiling door autobanden in 2050 opgelost, zegt Michelin
Over 30 jaar zullen autobanden niet langer het milieu vervuilen. Dat belooft Michelin, een van de grootste bandenfabrikanten ter wereld.
-
Steffan (34): ‘Ik zou het dubbele kunnen verdienen’
Hoeveel verdien je? Dat vragen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Steffan (34) werkt 26,5 uur per week als communicatiemedewerker voor een kunstinstelling. -
PREMIUM
Deze familie heeft geel bloed: vader Richo (64) is wegenwacht, zoon Remco (33) is wegenwacht; kleinzoon Swen (4) later óók?
Richo (64) en Remco (33) Severs ademen de ANWB. Vader en zoon zijn zelf al jaren wegenwachten in de regio Utrecht. ,,Het zit in ons dna.” Maar daarmee houdt het gele bloed, zoals ze het zelf noemen, bij de familie Severs uit Harmelen nog lang niet op. -
Waarom je in de wasstraat nooit een duur programma moet kiezen
Dure wasprogramma's met bodemreiniging kunnen volgens de Duitse evenknie van de ANWB zorgen voor schade aan je auto. Een goedkoop wasprogramma is volgens de Adac vaak het beste, mits een zogeheten voorwas er deel van uitmaakt.