‘Waarom zijn veel tussenstroken op de weg groen gekleurd?’
VRAAG & ANTWOORD‘Waarom zijn de tussenstroken bij veel 100 km-wegen groen gekleurd?’, vraagt lezer Johan Kippers. ‘Wanneer ze rood gekleurd zijn, lijkt mij dat psychologisch veiliger. Het schrikt meer af, denk aan een rood verkeerslicht.’
Autoredacteur Niek Schenk antwoordt: ‘Die groene opvulkleur zie je op 100 km-wegen met zowel een dubbele doorlopende streep als een dubbele onderbroken streep, waar je mag inhalen. De bedenkers hebben zich naar verluidt laten inspireren door een middenberm, zoals snelwegen die kennen. De automobilist moet daardoor eerder beseffen dat hij op een 100 km- en dus niet op een 80 km-weg rijdt. Maar ook ik vraag mij af of dit wellicht toch niet een gevoel van schijnveiligheid oproept.’
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Podcast
Nanette en Marlies verloren ongeboren baby: ‘Zoveel liefde voor zo’n ieniemini mensje’
Een zwangerschap leidt niet altijd tot een blakende, gezonde baby: per jaar verliezen in Nederland zo’n 25.000 vrouwen een ongeboren kindje. In de podcast Miskraammonologen, een productie van Ouders van Nu, AD en de regionale titels, hoor je de persoonlijke verhalen van deze vrouwen. Deze week vertellen Marlies en Nanette over hun miskramen. -
PREMIUM
Honderden auto’s in Utrecht beroofd van koplampen: ‘Ze werken gewoon hun boodschappenlijst af’
Koplampdieven teisteren Utrecht. Honderden auto’s zijn de afgelopen maanden beroofd van hun verlichting. Daarbij azen criminelen opvallend vaak op dezelfde merken. ,,Ze stelen waar de markt om vraagt.” -
‘Binnenkort vrachtwagenrijbewijs nodig voor loeizware elektrische auto’s’
Bentley probeert de rijbewijswetten in Europa te veranderen, omdat elektrische auto’s van het Britse luxemerk zo zwaar worden dat je een vrachtwagenrijbewijs nodig hebt om ze te mogen besturen. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom zijn de achterlichten van een auto rood in plaats van groen?’
‘Waarom is nooit besloten om achterlichten van een auto groen te maken?’, vraagt lezer John van Raaij in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Groen staat in de regel voor veiligheid en rood voor gevaar. Wanneer ik nu in het donker onderweg ben, zie ik maar één kleur: rood. Wanneer automobilisten op de rem trappen, wordt het rood weliswaar feller, maar bij sommige auto’s is er geen verschil meer te zien. Als ik achter allemaal groene achterlichten zou rijden, valt het gegarandeerd meer op wanneer iemand op de rem trapt en zijn achterverlichting rood zou kleuren.’ -
Energierekening
Sjaak (75): ‘Ik heb zelf radiatorfolie achter de radiatoren geplaatst, met magneten’
Hoeveel geld besteed jij aan energie in huis? Hoe probeer je de kosten omlaag te brengen? Deze vragen stellen we elke week aan een Nederlander. Vandaag: Sjaak Kolderman (75) uit Sassenheim.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Is goedkopere benzine slechter voor de motor van mijn auto?’
‘Van veel kanten horen we het verhaal dat goedkopere benzine slechter is voor je motor en onvoordeliger rijdt’, aldus lezer Hermy Tomassen in de vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Is het nodig om af en toe de duurdere loodvrije versie van de benzine te tanken?’ -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mogen autofabrikanten wel sjoemelen met het rijbereik?’
‘Regelmatig verbaas ik mij over de fabrieksopgave van het brandstofverbruik of (bij elektrische auto’s) rijbereik’, aldus lezer J.F. Jonker in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Zo vermeldt Tesla voor de Model Y een rijbereik van 507 kilometer, maar dat blijkt in de praktijk circa 400 kilometer. Dit is toch regelrechte misleiding? Voor de sjoemelsoftware worden autofabrikanten vervolgd, maar is dit niet hetzelfde? Als we een verpakking kopen waarop staat dat er 1000 gram in zit, dan moet dat gewicht er toch ook echt in zitten?’ -
vraag 't vtwonen
Zo wordt je huis een oase van rust: ‘Dat is echt een basisbehoefte’
In een rustig huis is het fijn thuiskomen na een lange werkdag. Hoe maak je van je huis zo’n serene plek? We vragen het Liza Wassenaar, stylist bij vtwonen.