‘Wanneer hoor je op een rotonde richting aan te geven?’
VRAAG & ANTWOORD,,Bij een rotonde gaan veel ‘wachtende’ automobilisten er ten onrechte van uit dat je de eerste afrit neemt zonder richting naar rechts aan te geven”, merkt lezer Harry de Breij op. ,,Volgens mij is het juist verplicht om (tijdig) de richtingaanwijzer te gebruiken bij het verlaten van de rotonde. Is het ook verplicht om richting aan te geven als de rotonde nog niet wordt verlaten? Ik zet meestal op de rotonde rijdend mijn richtingaanwijzer naar links, maar dat wordt meestal niet opgemerkt door het verkeer dat de rotonde nadert.”
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,Richting aangeven is alleen verplicht op het moment dat je de rotonde gaat verlaten. Maar dat is blijkbaar niet voor iedereen logisch. Veel automobilisten vinden het prettig als je bij het naderen en tijdens het rijden op een rotonde toch al je richtingaanwijzer gebruikt. Anderen vinden dat juist heel verwarrend. Het zou verstandig zijn als de wetgever nog eens onderzoekt in hoeverre deze regels voor iedereen duidelijk zijn en ze zo nodig aanpast. Want nu doet iedereen maar wat.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
eigen tuin eerst Klimaatopwarming in de tuin: kansen voor exotische planten
Het klimaat is blijvend veranderd, maar daar zijn tuinliefhebbers nog niet aan gewend. Laten we wat experimenteren, stelt tuingoeroe Romke van de Kaa voor. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Waarom mag je zó hard rijden op een elektrische fiets?’
,,Waarom zijn e-bikes niet begrensd?”, vraagt lezer Nico Vavier. ,,De aandrijving is slechts bedoeld als trapondersteuning. Elektrische fietsen rijden veel te hard, waardoor er vaak ongelukken mee gebeuren. De snelheid zou maximaal 20 km/u moeten zijn!” -
PREMIUM
1,5 meter afstand bewaren? Deze slimme blauwe lijn loopt met je mee
Je loopt een drukke ruimte binnen. Zeg, een stationshal of een beurs. Wanneer een andere bezoeker nadert, verschijnt er plotseling een blauwe streep op de vloer. Komt die persoon binnen de 1,5 meter afstand, dan komen er kronkels in de lijn. Als de afstand weer 1,5 meter is, trekt de lijn recht. Kunstenaar Jólan van der Wiel ontwikkelde het idee met Nick Verstand. In innovatiecentrum Civon in Ulft is inmiddels een werkende versie van het ‘smart distancing system’ te zien. -
VRAAG & ANTWOORD ‘Goede zithouding achter het stuur? Cruise-control biedt uitkomst’
Veel lezers reageerden op de vraag van eerder deze maand over scheef zitten achter het stuur. Zo schrijft lezer Arthur Bastiaanse: ,,Als fotojournalist van het ANP reed ik in de jaren 80 zo’n 55.000 kilometer per jaar en liep ik een hernia op. Het belangrijkste advies voor herstel: zo veel mogelijk rechtop in de autostoel zitten. Maar ik merkte dat er altijd een spanningsboog is tussen het ingedrukt houden van het gaspedaal en de rug, waardoor scheef zitten bijna onvermijdelijk is. Uiteindelijk leverde cruise-control een belangrijke bijdrage aan de juiste zithouding.” -
AUTOTEST Test Citroën C3: strijd tegen de tand des tijds
Eigenzinnig design en comfort zijn van oudsher belangrijke pluspunten van de Citroën C3. Maar kan de huidige, vier jaar oude generatie de concurrentie nog wel aan?
-
Van viaduct gegooid voorwerp verpulvert glazen autodak, inzittenden gewond
Drie inzittenden van een auto hebben afgelopen weekend in Wageningen de schrik van hun leven gekregen toen vanaf een loopbrug een voorwerp op hun auto werd gegooid. Het glazen panoramadak van het voertuig werd volledig vernield, de drie raakten wonder boven wonder slechts lichtgewond door rondvliegend glas. -
‘Levensgevaarlijke’ actie van voetgangers op de A27 loopt met een sisser af
Medewerkers van Rijkswaterstaat zagen vrijdagavond tot hun verbazing op camera twee voetgangers doodleuk oversteken op de A27. Ter hoogte van tankstation Scheiwijk in Hoogblokland, tussen Gorinchem en Noordeloos, betraden ze de snelweg. ‘Dit had heel anders kunnen aflopen.’ -
VRAAG & ANTWOORD ‘Waarom geldt er niet dezelfde maximumsnelheid voor personenauto’s én vrachtwagens?’
,,We rijden nu al een tijdje overdag 100 km/u op de snelweg. Ik vind het heerlijk ontspannend en merk dat er ook minder files zijn. Maar wat wel opvalt: vaak stroopt het verkeer op als er een vrachtwagen opdoemt. Die mag maximaal 80 km/u. Waarom niet gekozen voor één maximumsnelheid (100 of 90 km/u) voor álle voertuigen, zodat het allemaal nog beter doorstroomt?” vraagt lezer Ad Maas.