‘Wat wordt er nou precies bedoeld met kW en kWh bij elektrische auto’s?’
VRAAG & ANTWOORD,,In de technische gegevens van elektrische auto’s zie ik zowel kW als kWh terug. Wat wordt daarmee bedoeld en wat is precies het verschil?”, vraagt lezer S. Remijnsen zich af.
Delen per e-mail
Autoredacteur Niek Schenk: ,,De afkorting kW (kilowatt) wordt - ook bij benzine- en dieselauto’s - gebruikt om het motorvermogen aan te duiden. Vergelijkbaar met pk: het laat zien hoe sterk de motor is. Maar bij elektrische auto’s wordt datzelfde kW ook gebruikt om het vermogen van het laadsysteem aan te duiden. Het geeft aan hoe krachtig - in de praktijk: hoe snel - je een auto kunt opladen. Daarnaast wordt gesproken van kWh (kilowatthour of kilowattuur) om de opslagcapaciteit van de batterijen aan te duiden. Hoe hoger het aantal kWh van de batterijen, des te verder je met de auto kunt komen. Ook wordt kWh gebruikt om het stroomverbruik per kilometer aan te geven.”
Onze autoredactie beantwoordt elke week lezersvragen. Mail je vraag naar Niek Schenk.
Meer vragen en antwoorden vind je in ons dossier.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Zo lang mag je caravan of camper voor de deur geparkeerd staan
Het vakantieseizoen staat voor de deur. Dat betekent dat de caravan of camper weer van stal kan worden gehaald voor het nodige poets-, reparatie- en inpakwerk. Maar hoe lang mag dit kampeermiddel eigenlijk in de straat staan? -
Wie in 2026 een vliegende SUV wil, moet nu 5000 dollar aanbetalen
De vliegende SUV van het bedrijf Aska, dat een Tesla-achtige showroom heeft geopend in Los Altos, Californië, biedt plaats aan het hele gezin. De vliegauto kost 789.000 dollar, oftewel zo'n 660.000 euro. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom zijn er geen elektrische stationwagons?’
,,Waarom worden elektrische auto’s niet uitgebracht als stationwagon? Met zo’n auto kan ik handig een fiets in de auto leggen of een student helpen verhuizen”, vraagt lezer Gerard Schrijver zich af. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Bespaar je brandstof door vaart te minderen?’
,,Als ik een rood verkeerslicht nader, of een bord dat een snelheidslimiet aankondigt, begin ik vroegtijdig met vaart minderen, zodat ik uiteindelijk bijna niet meer hoef te remmen. De meeste automobilisten rijden echter met behoorlijke snelheid door en remmen pas op het laatste moment. Ik realiseer mij dat mijn rijstijl wellicht tot ergernis leidt bij medeweggebruikers. Maar is het niet zo dat ik hiermee brandstof bespaar en het remmechanisme ontlast?”, vraagt lezer Adrie van Bergen zich af. -
PREMIUM
Zenuwachtig voor de eindtoets: met deze tips help je je kind goed om te gaan met spanning
En daar is ‘ie weer: de centrale eindtoets (voorheen Cito). Vanaf vandaag zitten weer talloze achtstegroepers te zwoegen op deze testen die moeten uitwijzen naar welk niveau middelbare school ze straks gaan. Alhoewel: het is een achtervang tegenwoordig. Want de docent heeft het laatste woord. Wij geven vijf tips aan kinderen, leraren, ouders én opa’s en oma’s hoe je je hier in deze tijd goed op kan voorbereiden.
-
VRAAG & ANTWOORD
‘Gaat de minimumsnelheid nu ook omlaag?’
,,Ik begrijp dat op autowegen of snelwegen minimumsnelheden gelden van respectievelijk 50 en 60 km/u. Nu gaat komende maandag overal de maximumsnelheid terug van 130 naar 100 km/u. Wordt daarmee die minimumsnelheid ook lager?”, vraagt lezer Erwin van Assen zich af. -
Dit is hoe je een tekenbeet herkent en waar je op moet letten
Vandaag begint de week van de teek. Een expert en een ervaringsdeskundige vertellen hoe je een tekenbeet herkent en waar je op moet letten. ,,Je lichaam controleren op tekenbeten na een bezoek aan de natuur, zou net zo gewoon moeten zijn als iedere dag je tandenpoetsen.” -
PREMIUM
Alles is elektrisch, maar waar blijft de cabrio op stroom?
Na een flink pak sneeuw in april zou je het bijna vergeten, maar het cabrioletseizoen staat voor de deur. Voor wie dit voorjaar lekker open wil rijden zijn dit de beste tips van onze autoredactie. Opvallend: elektrisch cabriorijden is er nog altijd (bijna) niet bij.