Volledig scherm
Weginspecteurs met een boa-status mogen vanaf vandaag bekeuren voor vier veelvoorkomende verkeersovertredingen. © ANP

Weginspecteur Rijkswaterstaat mag nu ook vluchtstrookrijder op de bon slingeren

Verkeershufters die over de vluchtstrook rijden of vrachtwagenchauffeurs die een hoogtemelding negeren met het risico zich klem te rijden in een tunnel, riskeren vanaf vandaag te worden beboet door weginspecteurs van Rijkswaterstaat. De inspecteurs, die eerder al bonnen mochten schrijven voor parkeren langs de snelweg of het negeren van een rood kruis, hoeven ook voor deze overtredingen niet meer op de politie te wachten.

50 weginspecteurs werden de afgelopen jaren beëdigd tot buitengewoon opsporingsambtenaar en mogen door die boa-status optreden tegen aanvankelijk twee, maar nu dus vier veelvoorkomende, en voor andere verkeersdeelnemers ergerlijke, verkeersovertredingen. Wetende dat de weginspecteurs mogen bekeuren, bleken volgens Rijkswaterstaat met name vrachtwagenchauffeurs die op de vluchtstrook parkeren geneigd snel door te rijden. Dat komt de doorstroming en veiligheid op de snelwegen ten goede.

Vorig jaar grepen weginspecteurs in totaal 1729 keer naar hun bonnenboekje, dit jaar schreven ze al 1684 verbalen uit. Dat aantal zal, nu ook het bekeuren voor rijden op de vluchtstrook en het negeren van de hoogtemelding bij hun bevoegdheden zijn gevoegd, snel oplopen. Het in de wind slaan van de hoogtelimiet zorgde in 2018 voor 4725 afsluitingen van de 18 tunnels die Rijkswaterstaat beheert. Zo'n afsluiting zorgt doorgaans voor lange en onnodige files. 

Ogen en oren

Verkeersminister Cora van Nieuwenhuizen is blij met de maatregel: ,,De weginspecteurs zijn onze ogen en oren op de weg. Ze zien helaas hoe sommige weggebruikers zich misdragen. Bijvoorbeeld door de file te omzeilen via de vluchtstrook. Dat is niet alleen ontzettend asociaal, het is ook levensgevaarlijk voor andere weggebruikers en hulpdiensten. Hetzelfde geldt voor de vrachtwagens die de hoogtebeperkingen negeren en zo onnodig files veroorzaken. Mooi dat ze nu ook in dit soort gevallen direct kunnen optreden.”

De pakkans voor iemand die de file omzeilt door een stukje vluchtstrook mee te pakken, gaat zo flink omhoog. Weliswaar blijft de politie hoofdverantwoordelijk voor handhaving en aanpak van huftergedrag, maar de 50 weginspecteurs zien veel. Bovendien komen er dit jaar nog 50 boa’s bij. De minimale boete voor rijden op de vluchtstrook is 240 euro. Pleegt een bestuurder de overtreding vaker, dan gaat het bedrag omhoog. De boete voor het negeren van hoogtemeldingen bij tunnels of viaducten ligt tussen de 470 en 1000 euro.

Die boete kan wat betreft Transport en Logistiek Nederland (TLN) niet snel genoeg worden uitgedeeld. ,,Hoe sneller die boete wordt uitgeschreven, hoe sneller het verkeer weer kan doorrijden’’, zegt een woordvoerder van de brancheorganisatie. Voor het uitbreiden van het aantal weginspecteurs met boa-bevoegdheden trekt de minister 100 miljoen euro extra uit. Het op de bon slingeren van verkeersovertreders moet niet alleen het aantal files terugdringen, maar ook de veiligheid van hulpverleners bij een ongeval verhogen.