Volledig scherm
Personeel van NedCar in Born springt over de poort van de autofabriek. NedCar wil de fabriek in Born dit jaar gefaseerd sluiten. © ANP

Werknemers NedCar nemen autosleutels mee als onderpand

UpdateBoze werknemers van het bedrijf NedCar in Born hebben de sleutels van alle Mitsubishi's op het terrein van de autofabriek ingenomen. Ze houden die als een soort onderpand achter de hand.

 Ik kan vanavond niet met de auto de poort door. Er heerst verslagenheid, men wil daaraan uiting geven  
Directeur Joost Govaarts van NedCar

De werknemers hebben alle uitgangen van NedCar geblokkeerd. Voor de slagbomen werden pas geproduceerde Mitsubishi Outlanders en Colts geparkeerd. Vervolgens vertrokken de werknemers met de autosleutels mee. Niemand kan het bedrijfsterrein in of uit, aldus de portier.

Het personeel voelt zich bedrogen na het besluit van het Japanse moederbedrijf om dit jaar te stoppen met de productie in Born. Volgens de vakbonden was er een herenakkoord over het voortbestaan van NedCar, dat nu door Mitsubishi terzijde is geschoven.

Staking dreigt
Het personeel van NedCar gaat mogelijk vrijdag al staken. Een beslissing daarover neemt het personeel naar verwachting morgen tijdens een actiebijeenkomst. Dat zei voorzitter Jean Wouters van de ondernemingsraad van NedCar vandaag na beraad net de vakbonden.

'Als het even kan, gaan we vrijdag staken', zei Wouters. Volgens hem heeft de directie vandaag het personeel tot vrijdag naar huis gestuurd uit angst dat er dingen gebeuren die anders niet meer onder controle te houden zijn. Gezien de wisselkoers van de yen is het volgens Wouters spotgoedkoop om in Nederland te produceren. 'Maar dat maakt het voor de Japanners ook spotgoedkoop om het bedrijf te sluiten', voegde hij daaraan toe.

Sociaal plan kost miljoenen
Het sociaal plan dat nodig is voor de afvloeiing van de werknemers van NedCar, gaat honderden miljoenen euro's kosten. Dat viel af te leiden uit een toelichting door directeur Joost Govaarts van NedCar.

Govaarts noemde de beslissing 'zuur en hard'. 'Wij hebben alles gedaan waardoor wij tot een van de beste fabrieken binnen het Mitsubishiconcern behoren', zei hij. Hij realiseert zich dat door de beslissing van de Japanners om de stekker uit NedCar te trekken, de kansen op nieuwe gegadigden voor productie van auto's in Born gering is, zei hij vandaag.

Niet rendabel
Bij NedCar werden het afgelopen jaar nog tussen de 40.000 en 50.000 auto's gemaakt. De 1500 werknemers zijn rendabel vanaf 70.000 auto's. Govaarts erkende dat NedCar zware verliezen maakt. 'Je hebt een bepaald volume nodig. Voor één ploeg 100.000, voor twee ploegen 200.000 auto's maximaal'. Hoe groot de verliezen van NedCar zijn, wilde hij niet zeggen.

Govaarts bevestigde verder dat werknemers de poorten van NedCar met auto's hebben geblokkeerd. Er kan geen verkeer meer in of uit. 'Ik kan vanavond niet met de auto de poort door', erkende hij. Hij zei de enorme teleurstelling onder het personeel te begrijpen. 'Er heerst verslagenheid, men wil daaraan uiting geven.'

Verlies honderden indirecte banen
Bij sluiting van NedCar gaan niet alleen de 1500 directe banen verloren, maar naar schatting ook nog eens honderden indirecte arbeidsplaatsen. Dat zei een woordvoerder van de gemeente Sittard-Geleen vandaag.

De meeste toeleveranciers zijn volgens hem overigens niet exclusief afhankelijk van NedCar. Na de vorige inkrimping bij NedCar, 5 jaar geleden, hebben die hun afzet deels al elders gezocht en gevonden. Volgens wethouder Pieter Meekels (economie) van Sittard-Geleen is sluiting van NedCar een drama. 'De mensen zijn anderhalf jaar lang aan het lijntje gehouden', zei Meekels. Born maakt deel uit van de gemeente Sittard-Geleen.