Volledig scherm
Fastned ziet nu met lede ogen hoe de klanten voor hun lunch en aankopen naar nabijgelegen benzinestations lopen. De Raad van State heeft geoordeeld dat ook de elektriciteitstations vergunningen voor winkels moeten krijgen. © Fastned

Wie oplaadt langs de snelweg, kan er binnenkort een broodje kaas bij krijgen

Wie langs de snelweg zijn elektrische auto laadt, kan er nog geen kop koffie kopen. Maar er komen winkels met toilet en lounges aan, nu de Raad van State bezwaren tegen de shops van de laadstations van tafel heeft geveegd.

De high fives gingen rond op de kantoren van Fastned en MisterGreen toen de Raad van State twee weken geleden oordeelde dat de minister van Infrastructuur en Milieu de stroomverkopers onterecht vergunningen weigert voor een shop en toiletten bij de laadstations. De elektriciteitsverkopers hebben bijna vier jaar moeten procederen tegen de minister van Infrastructuur en Milieu. Fastned wil over een jaar de eerste winkel openen. MisterGreen gaat komende lente op vier stations portacabins met wc en winkeltje neerzetten als voorloper van permanente winkels.

Fastned-ceo Michiel Langezaal: ,,We zijn ontzettend blij dat we nu vergunningen moeten krijgen voor de shops, maar we hebben nog huurovereenkomsten voor het grondgebruik nodig. De grond is van de staat. Na deze uitspraak is er geen reden om aan te nemen dat er een belemmering ligt, maar de overheid zou er nog tegenin kunnen gaan.’’ 

Droomklant

De elektrische automobilist is een droomklant voor de snelwegwinkels. Laden duurt minimaal een half uur en dan is koffie drinken of even lunchen een logische stap. Nu moeten de Fastned-klanten naar het benzinestation verderop lopen, als dat er al is.

Fastned, dat inmiddels 87 snellaadstations langs Nederlandse snelwegen heeft,  had in de vergunningaanvraag vier jaar geleden plannen voor een toiletgebouw en winkel met zithoek en lounge. Die retail is volgens het bedrijf ‘noodzaak’ voor een succesvol snellaadnetwerk in Nederland. ,,Uiteraard. Nu kan onze klant niet meer doen dan in zijn auto gaan zitten. Alles wat bijdraagt aan het prettig laden, draagt bij aan de energietransitie.’’ Ook automobilisten die niet laden, zullen er stoppen voor een broodje en zo voor inkomsten zorgen. 

Elektriciteit verkopen langs de snelweg is nog lang niet winstgevend. Bij het gros stopt maar een handjevol auto’s per dag. ,,Maar we hebben nu ook al stations met  honderd bezoekers per dag. En net als bij benzinestations zul je ook klanten krijgen in de winkeltjes die niet laden, maar alleen voor een broodje komen. Wij denken dat veertig locaties al druk genoeg zijn voor winkeltjes.’’ Eind 2020 verwacht Langezaal bij tientallen laadpunten winkels.