Volledig scherm
De zelfrijdende Chryslers die Waymo inzet maken nog veel fouten © Waymo

Zelfrijdende auto's van Google-bedrijf vertonen nog veel gebreken

De zelfrijdende auto's die Google's  zusterbedrijf Waymo in Phoenix laat rondrijden, maken nog veel fouten, zo melden bronnen aan The Information. De auto's creëren een onveilige situatie op de weg, door bijvoorbeeld ineens hard te remmen.

Betrokkenen bij de tests melden aan The Information dat de back-upchauffeurs van de Chrysler Pacifica MPV's nog regelmatig de controle over het stuur moeten overnemen om een eventuele botsing te voorkomen. Deze chauffeurs zitten in de auto's om te kunnen ingrijpen als dat nodig is. 

Ook andere insiders melden dat de pogingen van Waymo, Ford, General Motors en andere bedrijven om te komen tot volledig autonoom rijdende auto's, nog niet erg vorderen. Er worden soms wel belangrijke verbeteringen doorgevoerd, maar de vorderingen zijn 'nog niet ver voorbij de startlijn'.

Een weggebruiker uit Phoenix vertelde bijvoorbeeld dat ze achter een zelfrijdende Waymo-auto reed en dat de Pacifica bij een T-splitsing abrupt tot stilstand kwam tijdens het maken van een bocht naar rechts. Daardoor kwam ze vast te zitten in haar bocht naar links. 

Het blijkt dat de Chryslers moeite hebben om een T-splitsing vloeiend te passeren en daar twijfelachtig weggedrag vertonen. De auto's zijn geprogrammeerd om de verkeersregels heel precies op te volgen, wat in de praktijk ook nog wel eens tot frustraties leidt, omdat ze minstens drie seconden stil staan bij een stopbord.

Verder blijkt dat de zelfrijdende auto's moeite hebben met links afslaan op een kruispunt zonder voorrangsregels. Ook blijken de auto's niet zonder problemen te kunnen invoegen in druk verkeer, met name op snelwegen. Soms blijken de voertuigen zelfs moeite te hebben met basisaspecten van het wegverkeer; ze hebben naar verluidt moeite met de verkeerslichten van de toeritdosering bij snelwegen.

Volgens The Information zijn er inmiddels beperkingen aangebracht bij de zelfrijdende auto's. Zo mogen de voertuigen geen bocht naar links nemen om op een weg te komen waar een relatief hoge maximumsnelheid geldt. Iemand die bij het testen betrokken is, zegt dat de auto's 'hyper-gecontroleerd' worden. Waymo zou niet openbaar willen maken dat de testauto's zonder chauffeur beperkingen opgelegd krijgen.

De tests vinden plaats in de Amerikaanse stad Phoenix, waar het wegverkeer relatief rustig is. Waymo heeft duizenden Chryslers aangeschaft en die moeten later dit jaar al worden ingezet in Waymo's taxidienst.

Ontvang elke dag gratis het laatste nieuws over auto's en mobiliteit: volg onze autoredactie op Facebook https://www.facebook.com/ADnlAuto/