Volledig scherm
© AFP

Zeven automerken van gefuseerde fabrikanten vestigen zich in Nederland: Peugeot, Opel, Citroën, Fiat, Jeep, Chrysler en DS

De zeven automerken van FCA (Fiat, Chrysler en Jeep) en PSA (Peugeot, Citroën, Opel, DS) komen in een nieuw moederbedrijf dat in Nederland wordt gevestigd. Dat hebben de bedrijven vanochtend bekendgemaakt. Ieder van de twee dochters (FCA en PSA) krijgt de helft van de aandelen. Uit het samengaan van de automerken ontstaat een bedrijf met een beurswaarde van 50 miljard dollar.

Volgens de autobedrijven ontstaat hiermee een ‘wereldleider in een tijdperk van duurzame mobiliteit’. Opmerkelijk is de aankondiging dat het nieuwe moederbedrijf in Nederland wordt gevestigd, al heeft Fiat Chrysler nu ook al officieel het hoofdkantoor in Nederland. In de praktijk stelt dat niet zo veel voor en wordt hier vooral om fiscale en juridische redenen voor gekozen. De dagelijkse leiding van het bedrijf vindt plaats in het land van oorsprong van de autofabrikanten.

Autogigant

De nieuwe autogigant wordt de vierde automaker ter wereld. Alleen Volkswagen, Toyota en de combinatie Renault Nissan zijn dan nog groter. De komende weken wordt verder onderhandeld over een intentieverklaring.

PSA-topman Carlos Tavares wordt CEO van de nieuwe onderneming en FCA-baas John Elkann wordt bestuursvoorzitter. Voordat de fusie afgerond kan worden, moeten toezichthouders en de aandeelhouders van beide partijen nog akkoord gaan. In het geval van een fusie krijgen de aandeelhouders van Fiat Chrysler een speciaal dividend van 5,5 miljard. De aandeelhouders van PSA krijgen het belang van 46 procent dat de Franse automaker heeft in auto-onderdelenproducent Faurecia.

In juni werd door FCA nog onderhandeld met Renault over een mogelijke krachtenbundeling, maar dat fusieplan sneuvelde. Renault slaagde er niet steun te krijgen van zijn Japanse alliantiepartners Nissan en Mitsubishi. Ook de Franse overheid lag dwars.
De afgelopen jaren is Fiat Chrysler vrijwel voortdurend op zoek geweest naar mogelijkheden om de investeringsruimte te vergroten. Het Amerikaanse Ford en General Motors kregen ook al eens te maken met avances van Fiat Chrysler, maar zij gingen niet op fusievoorstellen in.