Zo rijdt de snelste Volkswagen Golf aller tijden
AutotestDe R is nog altijd de ultieme uitvoering van de Golf-familie. De motor is al lang niet meer een roffelende zescilinder, maar de viercilinder turbomotor is zover opgefokt dat de nieuwe R sneller is dan ooit tevoren.
Ondanks zijn brute prestaties, is de nieuwe Golf R tevens een van de meest bescheiden topmodellen. Want waar zijn R32-voorgangers eruitzagen als opgepompte bodybuilders, oogt het nieuwe model vooral onopvallend en niet-provocerend. En toch laat dit model de volledige Golf-familie achter zich. Wat te denken van een sprint van nul naar 100 km/h in 4,7 seconde en een topsnelheid van 250 km/h?
Die voorwaartse drang komt door de 320 pk (235 kW) sterke viercilinder turbomotor. En dankzij de vierwielaandrijving is de grip optimaal. De Golf R is echter niet helemaal een wolf in schaapskleren. Want om zijn prestaties te ondersteunen, is de auto voorzien van een voorbumper met spoiler, een R-stijl luchtinlaat, 18 inch lichtmetalen velgen en een onderstel dat met twee centimeter verlaagd is.
Akrapoviç
Voor wie visueel gezien nog wat meer wil, is er het R Performance-pakket. Met highlights als een achterspoiler in motorsportstijl, 19 inch lichtmetalen velgen en een achterbumper met twee dubbele uitlaatpijpen die ook nog eens lekker boze plofjes produceren wanneer je het gas loslaat. Tegen meerprijs vervangt Volkswagen de uitlaat door een titanium exemplaar van Akrapoviç dat dankzij de materiaalkeuze 7 kilogram lichter is.
De nieuwe R borduurt voort op het model uit 2018, dat eveneens was voorzien van een opgefokt GTI-blok - toen 310 pk sterk. Toch haalt deze motor het niet bij de altijd fantastisch klinkende blokken van hun voorgangers, die als R32 door het leven gingen en waren voorzien van opgefokte zescilinder motoren met een inhoud van 3,2 liter en maximaal 250 pk. Ze voelden door hun harde onderstel en roffelblok behoorlijk hardcore aan. De nieuwe R levert daarentegen serieuze sportauto-prestaties, terwijl je als bestuurder nooit meer inspanning hoeft te leveren dan in een doorsnee dieseltje.
270 km/u
In de Golf R draait het dus vooral om lachwekkend moeiteloos hard gaan. Inhalen gaat gepaard met Tesla-achtige krachtsexplosies en afritten neem je als vanzelf op circuitsnelheid. De vierwielaandrijving zorgt ervoor dat niemand zich onveilig voelt achter het stuur, ook niet als het erg hard gaat. Want net als in een gewone Golf rijdt iedereen zonder problemen weg in deze race-raket. De besturing en remmen voelen goed aan, maar geven je niet het gevoel alsof je in een racewagen voor de openbare weg zit. Het enige wat je voelt, is dat je in een hele snelle Golf zit.
En daar wringt de schoen een beetje, want VW heeft ook elektrische familie-auto's in zijn gamma die min of meer hetzelfde bieden, namelijk sportwagenprestaties in een familie-auto. Vooralsnog houdt VW de elektrische modellen een beetje in toom, maar dat kan niet lang meer duren. Eigenlijk zou de Golf R meer moeten focussen op beleving. Nog lager zitten bijvoorbeeld, zodat de perceptie dat je hard gaat groter wordt. Of nog stuggere vering, een veel lager gewicht of een roffelende vijfcilinder van Audi. Het R-Performance-pakket is wat dat betreft een stap in de goede richting, want afgezien van de uiterlijke ‘verfraaiingen’, haalt de R hiermee ook een 20 km/h hogere topsnelheid, namelijk 270 km/u.
Nordschleife-modus
Standaard zijn de rijstanden Comfort, Sport en Race maar bij het R-Performance-pakket zitten hierin ook ‘Drift’ en ‘Special’. Met de eerste stand kun je zorgen dat de achterwielen vooral worden aangedreven, zodat je de achterkant van de bocht kunt laten uitwaaieren in bochten. De modus Special staat bekend als de Nürburgringmodus. Dat betekent een relatief zachte onderstel-setup om het golvende wegdek van het roemruchte circuit in de Eiffel op te vangen en een ander schakelprogramma voor de DSG-transmissie. In deze modus doet de nieuwe Golf R een rondje Nordschleife in 7 minuten en 51 seconden. Dat is zo’n 17 seconden sneller dan zijn voorganger.
Het interieur biedt ook de broodnodige racesfeer. Achter het stuur zie je de futuristisch ogende Digital Cockpit Pro, die alle informatie over de R in één oogopslag toont. Met het speciaal ontworpen multifunctionele sportstuur ben je altijd maar één knop verwijderd van allerlei handige functies. Toch is de bediening wat ons betreft nog niet altijd beter dan die van de ouderwetse druk- en schakelknoppen. Doordat je soms verkeerd drukt, ben je snel afgeleid van je werkelijke taak. Ook is het jammer dat je in een sportieve auto als deze een stuk of zes handelingen moet verrichten voordat je het ESP-systeem kunt uitschakelen.
Vanaf € 64.490
Achter het stuur zit je in prima sportstoelen met ingebouwde R-stijl hoofdsteunen. Deze stoelen zitten geweldig en bieden voldoende zijdelingse steun. Door zijn prettige afmetingen is er genoeg plek voorin en achterin en toch is het een auto waarmee je ook in de stad prima uit de voeten kunt. De R reageert nooit zenuwachtig op het gaspedaal en is met zijn enorme koppel ook bij lage toerentallen sterk en soepel. Alleen de draaicirkel is iets kleiner door de vierwielaandrijving. Het verbruik is zeer afhankelijk van je rijstijl. Als je een beetje je best doet, haal je één op veertien, maar met een beetje zware rechtervoet zit je zo op één op zeven.
De Golf R is reiswagen, stadsauto, familie-auto en sportwagen in één en bovendien een auto die je dag in dag uit veel rijplezier en een intense beleving biedt. Wie nog meer flexibiliteit wil, kan op termijn kiezen voor een stationwagon, die Golf R Variant heet. De Volkswagen Golf R is te koop vanaf € 64.490. Het R Performance-pakket heeft een meerprijs van € 3.444. Het titanium uitlaatsysteem van Akrapoviç kost € 2.846.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Streep door Nederlandse ‘zonneauto’ Lightyear: ‘Auto die vooral uit mooie beloftes bestaat’
De allereerste Nederlandse zonneauto lijkt ineens ver weg, nu de fabrikant zelf de stekker eruit trekt. Vanwege financiële problemen moet Lightyear de productie en dus ook de verkoop van het eerste model staken. -
In de voetsporen van de legendarische Golf GTI: de nieuwe VW ID.4 GTX
Volkswagen gaat zijn elektrische auto's in extra sportieve versies uitbrengen. Het eerste model, de ID.4 GTX is vandaag onthuld. De auto treedt in de voetsporen van de legendarische Golf GTI, met één groot verschil. De sportieve prestaties gaan nu hand in hand met een schoon geweten. -
Rij-impressie
VW Golf laat zijn GTI-badge weer schijnen
De Golf GTI was de afgelopen jaren als een zelfvoldane atleet op leeftijd die het vooral van zijn reputatie moest hebben. Een tikkeltje te zwaar, minder scherp en allang ingehaald door de concurrentie. Maar nu is de legendarische GTI terug: scherper, sneller en hongeriger dan ooit tevoren. -
Hierdoor is snelheidslimiet Autobahn onnodig, aldus Duitse transportminister
De Duitse minister van Transport Volker Wissing heeft zich andermaal uitgesproken tegen het invoeren van een snelheidslimiet op de Duitse autobahn. Volgens hem zou dat mede door de opkomst van de elektrische auto, waarvoor hoge snelheden funest zijn voor het rijbereik, overbodig zijn. -
Wat we kunnen leren van praten over onze stoelgang: ‘We hebben allemaal weleens diarree’
Mensen vinden het vaak ongemakkelijk om over diarree te praten of om ermee naar de huisarts te gaan. Vaak is deze dunne ontlasting vrij onschuldig, maar wanneer is het slim om naar de dokter te gaan? En wat doe je als een kind diarree heeft?
-
PREMIUMKoken & Eten
Vegaburgers doen de gezondheid meer kwaad dan goed: welke vleesvervangers zijn wél een goede keuze?
Uit een analyse van meer dan 500 verschillende vegetarische burgers, worsten, balletjes en schnitzels uit de supermarkt blijkt dat vleesvervangers vaak te veel vet en te weinig eiwitten bevatten. Volgens TestAankoop in België zijn de meeste veggieburgers enorm bewerkt en doen ze de gezondheid van de consument meer kwaad dan goed. Hoe kies je dan de juiste vleesvervanger? En bestaan er voedzame alternatieven? -
-
-
PREMIUMmet video
Met een ‘Twentse terreinwagen’ over het circuit van Zandvoort: ‘Wij maken het maatpak onder de auto’s’
Een grote terreinwagen excelleert normaal gesproken in bergachtig terrein. Toch staat de testrit voor een ‘gepimpte’ Jeep Wrangler gepland op het circuit van Zandvoort. En niet zonder reden: hij heeft bijna 500 pk. Onze verslaggever Yvet Maassen mag met deze auto, ontworpen door het Enterse bedrijf Heritage Customs, plankgas over de racebaan. -
PREMIUM
Het droomhuis van Daan (27) bleek een complete bouwval: ‘Keurder noemde het een kaartenhuis’
Huizenkopers hebben vaak geen flauw benul van funderingsproblemen, bleek onlangs uit onderzoek. Niet vreemd, als er op Funda vaak niets over staat. Het overkwam Daan (27) uit Utrecht, die bijna een ‘kaartenhuis’ kocht.