Volledig scherm
Audi Pop.Up Next © Audi AG

Zo wil Audi de lucht in

Ook autofabrikant Audi wil zo snel mogelijk de lucht in. Samen met vliegtuigfabrikant Airbus en ontwerpstudio Italdesign is de ‘Pop.Up Next’ ontwikkeld: een volledig elektrisch vervoermiddel dat zich zowel op de weg als in de lucht kan verplaatsen.

Audi denkt dat dit vooral een oplossing is voor de verkeersdrukte in steden. De bediening gaat via een 49 inch groot scherm. Verder is het concept voor de vliegende auto uitgerust met technologie voor spraak- en gezichtsherkenning en het analyseren van oogbewegingen.

Het aandeel van Audi in het project betreft vooral de batterijtechnologie en het geautomatiseerde bedieningssysteem. In feite gaat het hier om een soort van passagiersdrone die niet alleen volledig elektrisch is, maar ook geheel zelfstandig kan rijden en vliegen. De Pop.Up Next is lichtgewicht en biedt plaats aan twee personen. 

De cabine van de Pop.Up Next  heeft zowel wielen als propellers beschikbaar. Zo is dit óf een elektrische, autonoom rijdende stadsauto óf een elektrisch aangedreven vliegtuigje dat zelfstandig zijn weg vindt door het luchtruim. De twee inzittenden kunnen dankzij een snelle internetverbinding gebruik maken van uitgebreid entertainment, contact leggen met het thuisfront of werken. Airbus wil al in 2020 zijn eerste vliegende taxi op de markt brengen.

Andere autofabrikanten, waaronder Toyota, Porsche en Mercedes-Benz, werken inmiddels ook aan vliegende auto's. 

Volledig scherm
© Audi AG
Volledig scherm
© Audi AG
Volledig scherm
© Audi AG
  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”