Zonneauto NunaX van TU Delft compleet verwoest na brand

VideoDe zonneauto NunaX van de TU Delft is compleet verwoest nadat het voertuig in brand vloog tijdens de World Solar Challenge in Australië. Tim van Leeuwen, de bestuurder van de wagen bleef ongedeerd. Op foto's die het team via sociale media verspreidde is een felle brand te zien. Van de auto is niets meer over.

De auto van de TU Delft lag aan kop van de wedstrijd en had, met nog 300 kilometer te gaan, de overwinning voor het grijpen. Titelverdediger Delft, dat de World Solar Challenge al zeven keer won, nam de leiding in de wedstrijd woensdag over van het team van de Universiteit Twente. ,,Het team is ontroostbaar", schrijven de studenten op social media. Bestuurder Tim van Leeuwen: ,,We kunnen het allemaal niet geloven.” Onderdeel van het team is Emie Klein Holkenborg uit Zieuwent.

Het is de eerste keer in twintig jaar deelname van Delft dat de finish niet wordt gehaald. Wat de reden is voor het vlamvatten van de zonneauto is volgens het team nog niet duidelijk.

Tekst gaat verder onder de tweet.

Winnaar

Door het uitvallen van Delft ging de winst naar het Belgische Agoria Solar Team, van studenten van de universiteit in Leuven. De auto van het team kwam donderdagmiddag (lokale tijd) op de vijfde dag van de race als eerste over de finishlijn in de stad Adelaide.

,,We staan hier met het hele team aan de finishlijn te vieren”, vertelt Lynn De Haes van het Agoria Solar Team. ,,Het is de eerste keer dat we wereldkampioen zijn. We moeten nog even bekomen, maar vanavond zullen we een feestje bouwen in het Belgisch biercafé in Adelaide.”

De Bridgestone World Solar Challenge is een race voor zonnewagens van Darwin in het noorden tot Adelaide in het zuiden van Australië over een afstand van 3.021 kilometer.

Volledig scherm
NunaX van Vattenfall Solar Team is op weg naar de finish uitgebrand in Australië. © Vattenfall Solar Team

Elke ochtend het nieuws uit Delft in je mailbox? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!

  1. Elektrische auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverleners
    VRAAG & ANTWOORD

    Elektri­sche auto kan gevaarlijk zijn voor hulpverle­ners

    Er wordt veel geschreven over elektrische auto’s, maar ik lees nergens dat als je een behoorlijke aanrijding krijgt, een hulpverlener niet zomaar de autodeur kan opentrekken. Die loopt dan het risico op een schok. Het advies is om eerst op 2 à 3 meter afstand om de auto heen te lopen en goed te kijken. Bij flinke schade moeten gespecialiseerde monteurs erbij komen. Brandweermensen hebben hier een opleiding voor gehad. Ik hoop dat dit punt meer aandacht krijgt. –Lenie Oosterbosch (EHBO’er)
  2. ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’
    INTERVIEW

    ‘Robotauto’s gaan mensen helpen, niet vervangen’

    Tot voor kort stond hij bekend als één van de beste ‘robotwetenschappers’ van Amerika, maar sinds 2015 werkt Dr. Gill Pratt voor de Japanse automaker Toyota aan – onder meer – zelfrijdende auto’s. ,,Nee, kunstmatige intelligentie kan niet voorkomen dat mensen sterven in het verkeer. Maar wanneer we robots en andere slimme machines op de goede manier inzetten, maken ze onze levens veel veiliger en eenvoudiger. Daar geloof ik heilig in.”