Volledig scherm
De kaart van electricityMap toont de actuele CO2-uitstoot bij de productie van elektriciteit. © electricityMap

Zoveel CO2 stoten elektrische auto’s écht uit

Dat er bij de productie van elektrische auto’s CO2 wordt uitgestoten, is algemeen bekend. Maar eenmaal op de weg zijn ze ook niet CO2-neutraal, terwijl ze wel zo worden gecertificeerd volgens de WLTP-uitstootnorm.

Tegenstanders van elektrische auto’s halen maar al te graag het feit aan dat bij de productie ook CO2 vrijkomt. Helaas zijn de cijfers die daaromtrent circuleren dikwijls tegenstrijdig en moeilijk hard te maken. De CO2 die elektrische auto’s uitstoten als ze eenmaal rondrijden is daarentegen wel nauwkeurig te meten en hangt vooral af van hoe de elektriciteit in een bepaald land wordt opgewekt.

Die cijfers vind je op ElectricityMap, een website die live bijhoudt hoeveel gram CO2 er vrijkomt om 1 kWh aan elektriciteit te produceren. Dat wordt berekend aan de hand van de energiebronnen, zoals kernenergie, wind- en zonne-energie, kolen, biomassa, et cetera. De cijfers lopen erg uiteen. Zo haalt Frankrijk het overgrote deel van zijn energieproductie uit kernenergie en Noorwegen uit waterkrachtcentrales. Polen is nog zwaar afhankelijk van steen- en bruinkool.

Nederland staat op de 63ste plaats qua uitstoot met 449 gram CO2 per kWh. België doet het al een stuk beter met 261 g CO2 en in Frankrijk wordt slechts 66 g CO2 uitgestoten per kWh. Duitsland moet het doen met 311 g CO2, Polen met 634 g CO2 en Noorwegen met zijn waterkrachtcentrales slechts 28 g CO2.

Vertalen we dit naar uitstoot op de weg, dan levert dit vergelijkend rekenvoorbeeld tussen een elektrische auto en een diesel volgende cijfers op. Daarbij moet worden aangetoond dat bij dit vergelijk waarschijnlijk niet is meegenomen hoeveel CO2 wordt uitgestoten bij de winning, raffinage en het transport van de (diesel)olie.

Volkswagen e-Golf (full electric): gemiddeld verbruik van 16,4 kWh/100 km

Uitstoot in Nederland: 7199 g/100 km

Uitstoot in Noorwegen: 459 g/100 km

Uitstoot in Polen: 10.398 g/100 km

Uitstoot in België: 4280 g/100 km

Volkswagen Golf VIII 2.0 TDI (overal hetzelfde): uitstoot van 9100 g CO2/100 km. 

Volledig scherm
De elektrische eGolf. © D'Ieteren

Deze cijfers tonen aan dat de elektrische auto in landen die een lage CO2-uitstoot hebben bij de productie van elektriciteit veel minder uitstoot veroorzaken als ze rijden dan een moderne diesel. In het extreemste geval van Polen stoot een elektrische auto wél meer uit dan een hedendaagse diesel. Dat elektrische voertuigen een nuluitstoot hebben zodra ze de weg opgaan, is echter een mythe. Toch worden ze bij de WLTP-uitstootnorm wél allemaal zo gecertificeerd. 

Ondanks alles blijft elektrisch rijden positief voor het klimaat. Auke Hoekstra van de TU Delft heeft berekend dat het omslagpunt waarop een elektrische auto beter wordt voor het klimaat van verbrandingsmotoren tussen de 30.000 en 50.000 kilometer ligt. En dat zal nog dalen naarmate we in de toekomst steeds meer een beroep zullen doen op hernieuwbare energiebronnen.

Mis het niet. Al het nieuws over auto’s en mobiliteit, gratis in je mailbox: schrijf je hier in voor de gratis nieuwsbrief Auto 

Er zijn heel wat mythes over de elektrische auto. Deze zou zwaar, traag en duur zijn. Maar dat daar niks van klopt, hoor je van Auke Hoekstra (TU Eindhoven) in dit college: