Volledig scherm
© ANP XTRA

Zoveel subsidie krijg je straks bij aanschaf van een elektrische auto

Mensen die een elektrische auto willen aanschaffen, kunnen vanaf deze zomer 4000 euro subsidie voor een nieuw en 2000 euro voor een gebruikt exemplaar krijgen. Dat heeft minister Van Veldhoven (Milieu) bekendgemaakt.   

Naar verwachting kunnen particulieren vanaf 1 juli de subsidie aanvragen als ze een elektrische auto aanschaffen of privé leasen. Het gaat daarbij nadrukkelijk om auto’s die interessant zijn voor middeninkomens, zowel nieuw als gebruikt. 

Met deze subsidie wordt een afspraak uit het klimaatakkoord ingevuld. Naast subsidie komt er voor gebruikte auto’s een check op de batterij, zodat mensen weten waar ze aan toe zijn. 

Mensen hikken aan tegen aanschafprijs

Van Veldhoven: ,,Een elektrische auto moet voor veel meer mensen bereikbaar worden dan alleen de zakelijke rijders. Er zijn steeds meer verschillende elektrische auto’s te koop en ze worden gelukkig steeds goedkoper in het gebruik. Maar veel mensen hikken aan tegen de aanschafprijs. Met deze regeling wil ik die drempel lager maken.”

Alleen emissieloze personenauto’s, zowel gebruikt als nieuw, met een oorspronkelijke cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro en een actieradius van minimaal 120 kilometer komen in aanmerking. 

Quote

Een elektri­sche auto moet voor veel meer mensen bereikbaar worden dan alleen de zakelijke rijders

Minister Van Veldhoven (Milieu)

Ook moet de auto enkele jaren in Nederland bij dezelfde eigenaar blijven. Als mensen hun leasecontract binnen vier jaar beëindigen, stopt ook de subsidie. Eigenaren die binnen drie jaar en andere auto kopen, betalen een deel van de subsidie terug.

Om misbruik te voorkomen, kan de subsidie alleen worden verkregen bij aankoop of lease via een erkend autobedrijf en kan een particulier slechts één keer subsidie aanvragen. 

Subsidie nieuwe auto’s loopt terug

Omdat elektrische auto’s naar verwachting een steeds lagere aanschafprijs krijgen, loopt het subsidiebedrag de komende jaren terug voor nieuwe auto’s tot 2.550 euro in 2025. Voor gebruikte auto’s blijft de subsidie de komende jaren 2000 euro. Nederland is vooralsnog het enige land in Europa dat subsidie op de aanschaf of lease van gebruikte auto’s invoert.

Voor de subsidieregeling is in totaal 252 miljoen euro gereserveerd. Dit is het maximale bedrag dat in totaal in de jaren tot eind 2025 beschikbaar is.

Voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging is blij met de komst van een subsidieregeling. ,,Voor het behalen van de klimaatdoelstellingen is het essentieel dat net als de zakelijke automobilist ook de particuliere automobilist verleid wordt om emissieloos te rijden.” Volgens Van Eijck is het lastig te voorspellen hoe de particuliere markt gaat reageren op de subsidie.

Kijk hier naar onze meest bekeken video's:

  1. Deze man tovert met Rolls-Royces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’
    PREMIUM

    Deze man tovert met Rolls-Roy­ces van 13,5 miljoen: ‘Hier is (bijna) alles mogelijk’

    Wie een ‘standaard’ Rolls-Royce te gewoontjes vindt, kan een unieke versie laten bouwen door de ‘Bespoke’-afdeling van het beroemde Britse automerk. Als Head of Coachbuilt Design heeft ontwerper Alex Innes de taak om zijn veeleisende klanten op hun wenken te bedienen. ,,In principe zeggen we bij Rolls-Royce nooit ‘nee’. En geloof me: er komen heel wat bizarre voorstellen voorbij.”
  2. ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’
    VRAAG & ANTWOORD

    ‘Moet ik met een plug-in hybride meer kilometers op benzine rijden?’

    ,,Omdat mijn huidige auto vanwege roestvorming vervangen moet worden, overweeg ik een plug-in hybride. Dergelijke auto’s hebben een elektrisch bereik van ca. 50 kilometer. Als die afstand nu voldoende is voor mijn woon-werkverkeer en ik dus bijna alleen maar gebruikmaak van de elektromotor, heeft dat gevolgen voor de kwaliteit en slijtage van de benzinemotor? Moet ik altijd een minimum aantal kilometers ook op benzine blijven rijden, om de conditie van de benzinemotor op peil te houden?”, vraagt lezer Jeroen Rijkers.