Volledig scherm
De familie Franken uit Bergen op Zoom schrijft om beurten over het wel en wee op hun fruitteeltbedrijf. © Foto René Schotanus/Pix4Profs

Groenten en fruit hebben weinig promotie nodig

Van 't LandOp een gemiddelde dag zie je volgens sommige onderzoeken rond de 350 vormen van reclame. Het bestookt onze zintuigen van allerlei kanten: in de post, op internet, op straat, op de radio, en ook op televisie. Zelf word ik momenteel gevolgd op het internet door reclames voor orthopedische schoenen, afzuigkappen, en – om voor mij onduidelijke reden – sexy vrouwenlingerie. Ik vraag me af of het internet denkt dat ik dat voor mezelf wil kopen, of voor mijn non-existente vriendin.

Volledig scherm
Paul Franken. © Tonny Presser © 2018

Ik negeer eigenlijk alle reclames die ik zie. Ik geloof ook eigenlijk niet dat het überhaupt werkt. Dat is best ironisch, omdat ik zelf als art director voor een reclamebureau werk. Dat betekent dat ik verantwoordelijk ben voor het ontwerpen en opzetten van websites, posters, folders, verpakkingen, photoshoots, en nog veel meer.

Quote

Vers fruit en gezonde groenten hebben niet ieder jaar ingewikkel­de nieuwe features die je moet promoten

Paul Franken

Wanneer er een nieuwe klant komt met een product dat ze willen promoten, luisteren we eerst beleefd naar wat ze willen. Maar zodra ze dan weg zijn kijken we naar elkaar en zeggen: ‘Wow, wat een onverkoopbare rommel, wie heeft dat nu weer nodig?’ Want uiteindelijk heb je reclame nodig om iets wat onverkoopbaar is toch te kunnen verkopen. Soms hebben bedrijven daar dan een budget van honderden duizenden tot miljoenen euro’s voor over!

Bij ons op het fruitteeltbedrijf is het wel anders. Vers fruit en gezonde groenten hebben niet ieder jaar ingewikkelde nieuwe features die je moet promoten. Dat maakt mijn werk een stuk makkelijker. We zijn pas een paar jaar geleden begonnen met het mondjesmaat promoten van ons bedrijf. Eerst hebben we visitekaartjes gemaakt om uit te delen. Daarna eens een advertentie op Facebook gezet. Een foldertje hier, een foldertje daar. En dat vaak allemaal met een budget van hooguit een paar tientjes.

Plots kwamen er mensen die zeiden: ,,Ik wist helemaal niet dat jullie hier aan de Balsedreef zitten, wat leuk dat je bij jullie zelf kan plukken! Volgende keer kom ik terug met... [vul zelf in] mijn moeder, mijn grootmoeder, mijn kinderen, mijn kleinkinderen, mijn vrienden of mijn vriendinnen!”

En dat is een vorm van reclame waar zelfs de hoogste berg geld ter wereld niet tegenop kan: tevreden klanten. Dus ons beste reclamemateriaal? Dat bent u misschien wel!

Paul Franken

In samenwerking met indebuurt Bergen op Zoom