Volledig scherm
Bij valtraining en preventie horen ook sterkere, soepele spieren. Ouderen trainen in Hoogerheide onder leiding van fysiotherapeute Hanneke Vollemans hun bovenbeenspieren. © Pix4Profs/Gerard van Offeren

‘Van de ene bil op de andere’: valtraining is nuttig én gezellig

HOOGERHEIDE - In vergrijzend Nederland sterven er dagelijks dertien mensen na een ongelukkige val. Maar goed dat tientallen ouderen uit de gemeente Woensdrecht de voorbije vijf jaar een valtraining volgden. En dat vinden ze nog gezellig ook.

Quote

Als je thuis gevallen bent en niet meer kunt opstaan, kun je billen­schui­vend bij een stoel of telefoon komen

Hanneke Vollemans, docente valtraining

Zo'n tachtig paar 65-plus-billen komt in beweging in de Kloosterhof in Hoogerheide. ,,Ga van de ene op de andere bil zitten, om en om. Goed voor je spieren als je stijf bent na het slapen of lang zitten. Maar ook als je thuis gevallen bent en niet meer op kunt staan. Dan kun je billenschuivend bij een stoel of de telefoon komen.”

Geroutineerd doet fysiotherapeute Hanneke Vollemans deze vrijdagochtend herhalingsoefeningen met haar cursisten. ,,Vanwege het vijfjarig lustrum hebben we voor de laatste les dit seizoen ook de vorige groepen uitgenodigd. Leuk dat er zo veel mensen zijn. Want valtraining is belangrijk als je zelfstandig wil blijven wonen.”

Een op drie 65-plussers valt

Vollemans lepelt nare statistieken op. ,,Een op de drie 65-plussers maakt jaarlijks een stevige val, elke vijf minuten belandt er een oudere op de spoedeisende hulp.” Dus geeft ze deze cursus met collega Chrystel Mourits van FysioFaster en twee vrijwilligers. Welzijnsorganisatie BWI Woensdrecht regelt de financiering via de WMO.

Quote

Je kunt je bovenbeen­spie­ren ook trainen terwijl je thuis op de bank Goede Tijden Slechte Tijden zit te kijken

Hanneke Vollemans, fysiotherapeute

De tien lessen beginnen met dans om op te warmen, een presentatie door bijvoorbeeld een podoloog, apotheker of agent, en tot slot valtraining op een dikke mat. Onder het motto 'Val niet, of val zó'. ,,We oefenen technieken om je val op te vangen, zoals bij judo. Maar ook hoe je na de schrik van een val je ademhaling omlaag krijgt. Of hoe je je bovenbeenspieren kunt versterken. Gewoon oefenen als je thuis op de bank Goede Tijden Slechte Tijden zit te kijken.”

Vollemans hecht ook aan het sociale aspect. ,,Als je een heup of pols breekt, geeft dat ook angst. Met de kans dat je niet meer naar buiten durft en eenzaam wordt. Dus geef je buurman- of vrouw een hand en zeg: ‘Fijn dat je er bent'.” Opgewekt geroezemoes klinkt door de volle zaal.

Belgisch trottoir, ofwel scheve stoeptegels

Tijd voor het Belgisch trottoir, ofwel lopen over scheve stoeptegels. Vrijwilligers? Isabel van Loon (70) steekt haar vinger op. Handen uit de zakken, gewicht goed verdeeld, scherp kijken, en vlotjes neemt ze het ongelijke traject. Applaus volgt. ,,Ik was wat onzeker geworden, maar wil actief blijven. Ik heb veel geleerd op de cursus. Dat zag je wel, hé, En het is gezellig onder elkaar. Volgend seizoen wil ik weer meedoen, samen met mijn man.”

Quote

Ik was wat onzeker geworden, maar heb veel geleerd op de cursus, dat zag je wel, hé. En het is gezellig onder elkaar

Isabel van Loon (70) uit Hoogerheide

Valentijnssnoepje

Volledig scherm
Fysiotherapeute Hanneke Vollemans en haar cursiste Isabel van Loon uit Hoogerheide. ,,Ik doe volgend seizoen weer mee." © Peter de Brie

Dan loopt de zaal leeg richting koffie, gebak en seniorenmarkt met allerlei stands. ,,Neem een Valentijnssnoepje”, wijst Vollemans op de spekjes in hartvorm. ,,Maar wel goed kauwen hoor.”

In samenwerking met indebuurt Bergen op Zoom