'140 km/h in ondergronds station gevaarlijk'
Een trein die met 140 kilometer per uur door een ondergronds station dendert is een gevaar voor wachtende passagiers. De kans dat zij worden omvergeblazen door de schokgolf die de trein veroorzaakt, is aanzienlijk. De snelheid in ondergrondse stations zoals in Delft moet daarom omlaag, stelt hoogleraar bouwfysica Bert Blocken van de TU Eindhoven in de Volkskrant.
Uit onderzoek van Blocken blijkt dat 140 kilometer per uur bijna altijd te snel is. Doordat de trein in de tunnelbuis druk opbouwt, ontstaan op het perron rukwinden die kunnen oplopen tot 18 meter per seconde (wat bijna overeenkomt met windkracht 8). Dat is ruim boven de veilig geachte maximale snelheid van 15 meter per seconde (vergelijkbaar met windkracht 7). ,,Bij dergelijke windsnelheden kunnen wachtende passagiers uit balans raken. Met name mensen die slecht ter been zijn en ouderen lopen risico's'', aldus Blocken.
De tunnel in Delft ging afgelopen zaterdag open en heeft de stad veel geld gekost en heeft meerdere mankementen. Delftenaren zijn er boos over.
ProRail laat tot morgenochtend een brandweerman in de tunnel surveilleren. Volgens de spoorbeheerder duurt het nog wel even voor de problemen opgelost zijn.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Jelmer wil kaartjesloket terug op station Delft
Delftenaar Jelmer van Lenteren is een actie begonnen om het verdwenen kaartjesloket weer terug te krijgen op station Delft. ,,Ik ben zelf slechtziend en heb moeite met het gebruik van de kaartjesautomaat. Een loket waar je door een medewerker wordt geholpen zou zeer welkom zijn.'' -
Prorail laat brandweer op perrons surveilleren
Om de gevolgen van valse brandmeldingen in de spoortunnel tot een minimum te beperken, laat Prorail tot morgenochtend een brandweerman op de ondergrondse perrons van Delft surveilleren. Deze kan dan zelf inschatten of er bij een melding daadwerkelijk sprake is van brand. -
Megaproject station stort Delft in 'Griekse crisis'
Niemand zal het betwisten als de glazen deuren vandaag voor het eerst opendraaien. De nieuwe Delftse stationshal is móói. Royaal. Modern. En dat alles met een scheut historie: de stukjes tegel op de pilaren. Maar - auw - wat moet de Prinsenstad er financieel voor bloeden. -
Nieuwe spoortunnel Delft heeft nu al mankement
De nieuwe ondergrondse spoortunnel in Delft is nog maar één dag in gebruik en er is al een probleem, meldt Omroep West. Als de treinen in de tunnel zo hard rijden als ze mogen, wordt de luchtdruk te hoog en gaan de automatische draaideuren in de stationshal te snel draaien. -
Koken & Eten
Koud water of kokend water? Zo kook je je aardappelen het best
Eet jij vaak aardappelen? En hoe maak jij ze dan klaar? De een doet het met kokend water, de ander zet ze met koud water op. Experts geven hun adviezen voor het goed klaarmaken van de pieper.
-
Zo deel je zo min mogelijk persoonlijke data met Facebook
Steeds meer mensen maken zich zorgen over wat Facebook met hun persoonlijke data doet. Met onderstaande tips hou je zoveel mogelijk informatie privé. -
PREMIUM
Altijd maar reizen voor je werk, is dat nou wel zo leuk? ‘Moest wel eens een verjaardag van mijn kind missen’
Elke dag na je werk naar huis, dat is niet voor iedereen de realiteit. Deze drie Nederlanders waren soms vaker onderweg dan thuis. Hoe is het om veel te reizen voor je baan en hoe gaat het thuisfront daarmee om? -
Boosheid om nieuwe storing in spoortunnel
Zo mooi als het nieuwe station van Delft is, zo moeizaam verovert het de harten van de reizigers. Talloze forensen zijn gisteren tijdens de avondspits gedupeerd vanwege een storing aan het brandalarm. Het was al de tweede keer sinds de opening dat het treinverkeer in de tunnel volledig moest worden stilgelegd.