Volledig scherm
Treinpersoneel wordt geschopt, bespuugd, geslagen, uitgescholden, beroofd en zelfs bedreigd met wapens. © ANP

9 op de 10 treinmedewerkers afgelopen jaar bedreigd

Machinisten en conducteurs zijn moedeloos van het vele spoorgeweld. Negen van de tien trein­medewerkers kregen afgelopen jaar te maken met agressie. Zelfs bedreigingen met wapens, seksuele intimidatie en berovingen komen vrijwel dagelijks voor.

Volledig scherm
© ANP

Een enquête door spoorwegvakbond VVMC en deze krant onder bijna duizend conducteurs en machinisten levert een schokkend beeld op van de agressie in treinen en binnen de stationsgebieden. Twee derde heeft het laatste jaar 1 tot 10 keer spoorgeweld meegemaakt. En 10 procent zelfs vaker dan twintig keer.

Treinpersoneel wordt geschopt, bespuugd, geslagen, uitgescholden, beroofd en zelfs bedreigd met wapens. En dat komt veel vaker voor dan de NS stelt, want liefst 57 procent van het rijdend personeel meldt niet langer alle incidenten.

Wurgpoging

De reden achter de moedeloosheid is verontrustend: 65 procent denkt dat er niets met de melding gedaan wordt en bijna een kwart is bang dat de werkgever er wat van zegt. Daarom vindt 6,7 procent zelfs bedreiging met een wapen niet de moeite waard om te melden en verzwijgt bijna 6 procent ernstig fysiek geweld of een beroving.

De verhalen van conducteurs en machinisten liegen er niet om. Eén conducteur is met de drinkbak van een hond in elkaar geslagen, een volgende werd tussen de trein en het perron gegooid. Acht conducteurs meldden een wurgpoging.

Veel agressie is volgens de conducteurs te wijten aan zwartrijden en alcohol- of drugsmisbruik. Maar ook stoerdoenerij en vertragingen scoren hoog. Om de veiligheid te verbeteren, denkt haast de helft aan standaard twee conducteurs op de trein, een terugkeer van de spoorwegpolitie, poortjes op alle stations en strengere straffen.

Prachtvak

Quote

Ondanks alles heb ik een prachtvak

Conducteur

Alle incidenten ten spijt geven de machinisten en conducteurs hun werkgever een 7 als rapportcijfer. Ze zijn verknocht aan hun werk. ,,Ondanks alles heb ik een prachtvak,'' zegt een van de conducteurs.

Bijna 1 jaar geleden kondigden het kabinet, de bonden en de NS al een pakket veiligheidsmaatregelen aan: agenten op de grote stations, inzet van extra camera's en spiegels, versnelde sluiting van toegangspoortjes en extra personeel op bepaalde treinen. Toch vindt maar 1 op de 10 spoormedewerkers de veiligheid sindsdien verbeterd.