Volledig scherm
Verkeer op de A27. © anp

A27 wordt verbreed tot twee keer zeven rijstroken

UpdateDe A27 zal ter hoogte van het Utrechtse natuurgebied Amelisweerd worden verbreed tot twee keer zeven rijstroken. Minister Melanie Schultz van Haegen van Infrastructuur zei vandaag dat ze verder gaat met de voorbereidingen van deze verbreding.

Een onderzoekscommissie onder leiding van oud-burgemeester van Alphen Nico Schoof presenteerde vandaag haar conclusie. Die luidt dat  het niet mogelijk is om in de huidige situatie veilig meer rijstroken neer te leggen. Volgens Schultz is de verbreding van de bestaande snelwegbak nodig om te voorkomen dat rond Utrecht in de toekomst files ontstaan.

De afgelopen jaren werd flink over de verbreding gesteggeld. De oppositie vroeg zich af of de kostbare operatie (geschatte kosten 400 miljoen euro) noodzakelijk is nu er door de economische crisis minder verkeer op de weg is. Natuurorganisaties verzetten zich tegen het verlies van een deel van het natuurgebied Amelisweerd. In Utrecht leeft veel weerstand tegen het kappen van weer een deel van het bos voor meer asfalt. Begin jaren tachtig werd jaren strijd gevoerd toen het eerste deel van de A27 door het landgoed moest worden aangelegd.

Eind vorig jaar besloot Schultz een onderzoekscommissie nog één keer goed naar de zaak te laten kijken. Nu die commissie stelt dat het niet mogelijk is om binnen de huidige situatie veilig meer rijstroken aan te leggen, heeft Schultz de knoop over de verbreding doorgehakt.

Bomen
De minister gaf eerder al aan dat ze zich 'tot het uiterste' wil inspannen om het verlies van tussen de 100 en 150 bomen in Amelisweerd te compenseren. Dat wil ze doen door waardevolle bomen elders in het gebied te herplanten. Ook komt er over een lengte van 250 meter een dak op de betonnen snelwegbak.

In het regeerakkoord spraken VVD en PvdA af dat de besluitvorming zou worden afgerond. Het rapport van Schoof is hierbij van groot belang, omdat de PvdA zich in het verleden kritisch opstelde over de verbreding.

Studie
Begin maart concludeerde ingenieursbureau Witteveen en Bos in een studie in opdracht van de gemeente Utrecht nog dat de verkeersproblemen op de A27 konden worden opgelost zonder bomen te kappen. Dan moet op dat stuk snelweg de snelheid wel maximaal 100 kilometer per uur zijn, worden enkele rijstroken iets smaller en is er geen ruimte meer voor een vluchtstrook, aldus de ingenieurs.