Volledig scherm
Een conducteur checkt met zijn OV-chipkaart in bij de poortjes in Rotterdam CS. © ANP

ACM onderzoekt machtsmisbruik bij maker OV-chipkaart

De Autoriteit Consument en Markt is al maanden bezig met een onderzoek naar Translink, het bedrijf achter de OV-chipkaart. De toezichthouder wil weten of het bedrijf misbruik maakt van zijn machtspositie.

Quote

We kijken of er misbruik wordt gemaakt van de machtsposi­tie

Pauline Gras, ACM

Gisteren meldde het AD dat Translink met de OV-chipkaart een ware geldmachine in handen heeft. Van 2011 tot 2015 maakte het bedrijf 55 miljoen euro winst. De plastic kaartjes kosten nog geen euro en worden verkocht voor 7,50 euro. Als de kaart kapot gaat kost een nieuwe 11 euro. Na vijf jaar moeten gebruikers van het openbaar vervoer een nieuwe kaart kopen voor hetzelfde bedrag. Translink (voluit Trans Link Systems, TLS) heeft een monopoliepositie. 

,,We willen weten of Translink een economische machtspositie heeft. Dat is waarschijnlijk eenvoudig vast te stellen, en dat is ook niet verboden. Vervolgens kijken we of er misbruik word gemaakt van de machtspositie. We willen weten hoe de geldstromen binnen TLS lopen,’’ zegt ACM-woordvoerster Pauline Gras. De toezichthouder kan niet zeggen hoe lang het onderzoek duurt. ,,We weten niet wat nog tegenkomen.’’ Ook over de aard van het onderzoek wil de ACM niets kwijt. Doorgaans bestaat een dergelijk onderzoek uit het minutieus doorspitten van de boekhouding en verhoren van de betrokkenen.

Ergernis

Er gaan tientallen miljoenen euro’s om bij Translink. Er staat voortdurend meer dan 100 miljoen euro van reizigers op de bankrekening. Alleen al op de verlopen kaarten staat nog meer dan 5 miljoen euro. Translink had het tot grote ergernis van staatssecretaris Dijksma heel omslachtig gemaakt voor reizigers om geld van een verlopen pas terug te krijgen.

ACM is het onderzoek naar machtsmisbruik door Translink op eigen initiatief begonnen. Niet alleen de waakhond duikt in de financiële handel en wandel van Translink. Ook het ministerie van Infrastructuur en Milieu en boze Kamerleden willen het naadje van de kous weten nu bekend is geworden hoe goed het bedrijf rendeert.