Volledig scherm
© ANP

Advies van Raad: maak vliegen duurder

De luchtvaart moet worden afgerekend op de gevolgen voor het milieu. Dat betekent ook dat vliegen duurder moet worden. Dat stelt de onafhankelijke Raad voor de leefomgeving en infrastructuur (Rli) in een advies voor de lange termijn aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur).

De vervuiler moet betalen, meent de raad. Op dit moment gebeurt dat niet met de luchtvaart en staat vooral de positie van Schiphol centraal. Er moet een einde komen aan die uitzonderingspositie en de sector moet gehouden worden aan ,,heldere grenzen voor geluid, hinder, ultrafijnstof en veiligheid”.

Het nieuwe beleid is nodig omdat burgers zich steeds meer verzetten tegen de hinder van de luchtvaart. Dat blijkt bijvoorbeeld bij de uitbreiding van Lelystad Airport en uit de voortdurende discussie over verdere groei op Schiphol. Daarnaast moeten er grenzen gesteld worden om de klimaatdoelen van Parijs te halen en de uitstoot van CO2 te verminderen.

Buiten schot

Volledig scherm
Minister Cora van Nieuwenhuizen. © ANP

De reiziger kan niet buiten schot blijven om dit te bereiken. Vliegtickets moeten volgens de raad duurder worden. Het kabinet is al bezig met een vliegtaks, maar die gaat volgens het advies nog niet ver genoeg. De inkomsten van deze belasting moeten gebruikt worden om de luchtvaart duurzamer te maken.

Schiphol zou de tarieven voor landingsrechten afhankelijk moeten maken van de milieuprestaties van de vliegtuigen. Ook moet het aantal nachtvluchten worden beperkt. Om de CO2-uitstoot snel te verminderen bepleit de raad dat vliegtuigen op Nederlandse luchthavens verplicht worden om (gesubsidieerde) duurzame brandstof bij te mengen.

Volgens de raad moet ook gekeken worden naar de positie van Nederland als internationaal knooppunt voor de luchtvaart. De raad pleit ervoor te onderzoeken welke verbindingen van Schiphol en de regionale luchthavens ,,echt waardevol zijn voor de welvaart van Nederland”.

Consequenties

De voorstellen zijn ,,vergaand met forse consequenties” voor de luchtvaart en de reiziger, erkent de raad. Maar de welvaart in ons land komt hierdoor volgens haar niet in de knel. De luchtvaartsector mag pas weer gaan groeien als de nieuwe normen zijn ingevoerd.

Van Nieuwenhuizen werkt aan een nieuwe luchtvaartnota waarin het beleid tot 2050 wordt uitgestippeld. Die komt vermoedelijk eind dit jaar.

Eenzijdig

Luchtvaartmaatschappij KLM, de grootste gebruiker van de luchthaven, vindt het advies eenzijdig en onvolledig. Volgens KLM gaat het advies volledig voorbij aan het feit dat 300.000 mensen afhankelijk zijn van de luchtvaart en dat de mainport Schiphol van groot belang is voor de Nederlandse economie.

Verder wijst de maatschappij erop dat luchtvaart bij uitstek voorbij landsgrenzen gaat. Milieumaatregelen die enige impact hebben moeten volgens KLM in internationaal verband worden genomen.

Werkelijkheid

Het beeld dat de Raad schetst doet volgens luchthaven Schiphol geen recht aan de werkelijkheid. Schiphol benadrukt dat er ook voor de luchtvaart wettelijke kaders gelden op het gebied van milieu, geluid en effecten op de leefomgeving. Ook zijn er afspraken gemaakt over verdere CO2-reductie in de luchtvaart. Daarmee zijn de door de Rli voorgestelde grenzen op het gebied van geluid, hinder, ultrafijnstof en veiligheid grotendeels al aanwezig, meent de luchthaven.

De meeste voorstellen verdienen wat Schiphol betreft een plek in de Luchtvaartnota die het kabinet nu opstelt. Zo vindt Schiphol ook dat niet het aantal vliegbewegingen leidend moet zijn. Schiphol zet naar eigen zeggen zelf al in op een gematigde en gecontroleerde ontwikkeling van de Nederlandse luchtvaart.

Pas op de plaats maken

De omwonenden van Schiphol voelen zich gesteund door het advies. ,,Nu is het moment om pas op de plaats te maken’', zegt woordvoerder Matt Poelmans van de Bewoners Omgeving Schiphol (BOS). ,,We zijn zeer ingenomen met het rapport. Het sluit aan bij wat we als bewoners willen.’’

  1. Grote brand bij afvalverwerker in Hengelo, rook naar binnenstad

    Grote brand bij afvalver­wer­ker in Hengelo, rook naar binnenstad

    Op het terrein van afvalverwerker Twence in Hengelo vecht de brandweer met man en macht tegen een brand in een composteringshal van het bedrijf. Het gaat om een brand in een pand van 10.000 vierkante meter dat volledig in vlammen staat, zo meldt de brandweer. Er komt veel rook vrij bij de brand en die trekt in de richting van de binnenstad van Hengelo. Inwoners van Hengelo krijgen nadrukkelijk het advies om ramen en deuren te sluiten.