Volledig scherm
© anp

Agent kan stress niet aan door gebrek aan training

Politieagenten zijn onvoldoende getraind om met stressvolle situaties om te gaan. Ze maken daardoor fouten als ze met geweld worden geconfronteerd. Gestreste agenten schieten vaker mis en gedragen zich angstiger.

Dat blijkt uit onderzoek van de Vrije Universiteit. Door de stress schiet de agent met weinig ervaring 20 procent minder vaak raak als hij wordt belaagd. Ook tonen ze zich afwachtender en treden ze uit angst minder kordaat op.

Bovendien kunnen ze zichzelf minder goed verdedigen door de stress. Bij doorgewinterde agenten, bijvoorbeeld leden van arrestatieteams, speelt dit probleem veel minder.

Gemoedelijke training
De onderzoekers waarschuwen ervoor dat agenten vaker fouten zullen maken als ze niet beter worden getraind. Dat is te meer nodig omdat ze steeds vaker op straat worden geconfronteerd met geweld en hun wapen moeten trekken. Dienders raken vier keer zo vaak gewond als 20 jaar geleden. Nu zijn trainingen vaak te gemoedelijk en niet realistisch.

,,Als er iemand met een mes op je afkomt, schrik je enorm. Je hartslag gaat omhoog, je fijne motoriek valt weg. Dan moet je weten wat je moet doen,'' zegt onderzoeker Peter Renden. Onderzoeker Raôul Oudejans: ,,Elke agent kan schieten, maar je moet dat ook goed kunnen onder grote druk. Dat kun je leren door te oefenen onder stress.''

Agenten zelf klagen over te weinig training. Ze besteden slechts 4 tot 6 uur per jaar aan zelfverdediging. De Politieacademie gaat de trainingen aanpassen.


  1. De hele dag pakketjes stampen en ’s avonds kapot op de bank: ‘Er wordt steeds meer van ons verwacht’
    PREMIUM

    De hele dag pakketjes stampen en ’s avonds kapot op de bank: ‘Er wordt steeds meer van ons verwacht’

    Veel meer stops en nóg meer pakketjes. Nu bijna iedereen thuis is, wordt er meer online gewinkeld dan ooit. Pakketbezorgers draaien overuren en de Belangenvereniging Pakket Distributie bereidt een rechtszaak voor tegen PostNL. Want die kan via advertenties de bezorgers wel bedanken, maar dat maakt ze nog geen goede opdrachtgever, klinkt het. Of zoals bezorger Bas Masselink zegt: ,,Als wij steeds harder moeten werken, horen we toch meer te verdienen. Of ben ik nou gek?”