Ambassades royaal gespekt voor feestjes op Koningsdag
Bedrijven sponsoren massaal koningsdagborrels van Nederlandse ambassades in het buitenland. De tien grootste ambassades incasseerden daarvoor vorig jaar, naast bier en lekkernijen, 161.000 euro. Dat is een stijging van ruim 40 procent in drie jaar tijd.
Delen per e-mail
Of het nu Heineken, ING of Shell is: vrijwel alle grote multinationals spekken de koningsdagborrels die op verschillende Nederlandse diplomatieke posten worden gehouden. Dat blijkt uit onderzoek door deze krant, met een beroep op de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).
Het totale sponsorbedrag dat de tien grootste ambassades voor de feesten incasseren, is gestegen van 114.000 euro in 2016 naar 161.000 euro in 2018. In totaal gaven de tien posten vorig jaar 289.000 euro uit aan de koningsdagborrels. Daarmee nemen bedrijven voor het eerst meer dan de helft van de kosten voor hun rekening.
Het aannemen van geld of goederen is niet zonder risico, waarschuwen kenners. Vooral met lokale sponsoren moeten ambassades voorzichtig zijn, zegt hoogleraar Integriteit Rob van Eijbergen. ,,Ze kunnen dan in de situatie belanden dat buitenlandse bedrijven dingen terugverwachten, zoals visa. In andere culturen is dat vaak gebruikelijk. Als de overheid mij advies zou vragen, zou ik zeggen: niet doen.’’
Met sponsoring kopen bedrijven invloed, een plek aan tafel. Daar moeten we niet naïef in zijn
In het Afrikaanse Nairobi bijvoorbeeld laat de ambassade de borrel door zowel Nederlandse als Keniaanse bedrijven sponsoren. Net als bij veel andere diplomatieke posten ging het daarbij niet alleen om geld, maar ook om goederen. Zo kreeg de post in Nairobi vorig jaar voor onbekende bedragen aan bier, kaas, bloemen en verse friet geschonken voor het oranjefeest.
Kwetsbaar
Diplomatiedeskundige Robert van de Roer waarschuwt dat ambassades zich met ongebreideld gesponsorde feestjes kwetsbaar maken. ,,Nederlandse diplomaten zijn uiterst professioneel en integer, maar dit creëert toch een grijze zone. Zo kunnen situaties ontstaan waarin bedrijven met een minder bonafide reputatie iets terugverwachten.’’
,,Met sponsoring kopen bedrijven invloed, een plek aan tafel. Daar moeten we niet naïef in zijn’’, zegt Tweede Kamerlid Renske Leijten van de SP. ,,Bedrijven willen er ook iets voor terug. Een koningsdagfeestje is prima, maar sla als ambassade dan gewoon zelf bier en bitterballen in.’’ Heineken tapt geen gratis bier op ambassadefeestjes om deuren te openen die anders gesloten blijven, zegt een woordvoerder. ,,Als oer-Hollands merk wil Heineken daar gewoon graag bij zijn. Wij willen daar niets voor terug.’’
Sponsoring van koningsdagvieringen gebeurt al decennia en is ook gebruikelijk voor ambassades van gelijkgezinde landen, reageert een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken. ,,Sponsoring moet voldoen aan principes van onpartijdigheid, transparantie, vermijding van belangenverstrengeling en inmenging in besluitvorming.’’ Hij wijst erop dat ook Koningsdag in Amersfoort wordt gesponsord door een groot aantal bedrijven.
Een gemiddeld koningsdagfeestje op een ambassade kostte vorig jaar bijna 30.000 euro. De grootste feesten vonden vorig jaar plaats in Washington, Jakarta, Nairobi en New Delhi: daar werden meer dan duizend gasten op eten en drinken gefêteerd.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
‘Sponsoren van ambassade-feestjes op Koningsdag lijkt op vriendjespolitiek’
Niet alleen in Nederland wordt Koningsdag uitbundig gevierd: op de ongeveer 140 Nederlandse ambassades en consulaten in de wereld is de verjaardag van onze koning hét feest van het jaar. In veel landen zijn alle Nederlanders ter plaatse welkom voor een avond gratis eten, drinken en vertier. -
Kamer positief over besluit kabinet
De politieke partijen in de Tweede Kamer zijn eensgezind van mening dat het aftreden van het kabinet onvermijdelijk was. De toeslagenaffaire was te ernstig om te kunnen aanblijven. -
SGP wil bezit van porno verbieden, nieuwe partijvoorzitter wil niet samenwerken met FvD
De SGP wil ‘op grond van een Bijbelse waarde’ een totaalverbod op ‘de productie, distributie en bezit’ van porno. Ook wil de partij alle reclame voor sites die overspel aanmoedigen in de ban doen. De leden hebben daarvoor op het digitale partijcongres het verkiezingsprogramma aangepast. -
PREMIUM
Interview Arthur is dé man achter de grote, Haagse festivals: ‘De wereld moet één groot festival zijn’
Al negen jaar lang is Arthur Pronk de grote man achter de Haagse koningsnacht. Behalve The Life I Live organiseert zijn bureau PROOOST Events ook het Embassy Festival en het UIT Festival Den Haag. -
PREMIUM
Zo veranderen jouw arbeidsvoorwaarden in 2021
De coronacrisis heeft ervoor gezorgd dat we meer dan ooit thuiswerken. Dat heeft óók gevolgen voor ons loonstrookje en de secundaire arbeidsvoorwaarden die werkgevers willen bieden. Wat verandert er in 2021? En wat voor invloed heb je daar als werknemer zelf op?
-
Duizenden kaartjes voor jarige Maxx (3) na oproep moeder: ‘Superlief’
Een precies getal heeft Maxx Gernaerts moeder Lina nog niet. Ze schat het aantal kaartjes dat haar jarige zoon kreeg op tegen de drieduizend. De pakjes nog niet meegeteld. -
eigen tuin eerst Tijd om de wilgen te knotten: zo doe je dat
Een geknotte boom ziet er prachtig uit. Als de grond niet bevroren is, kun je wilgen nu planten. En kortwieken. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt je op weg. -
PREMIUM
Koken & eten Met dit slimme bord krijgen kinderen tussen 4 en 8 jaar makkelijker hun groente binnen
Een grote groenteproducent ontwikkelde een slim bord dat kinderen helpt meer broccoli, erwtjes en witlof te eten. In het bord zijn vijf trucjes verwerkt.