Volledig scherm
© TU Delft

Ambulancedrone gaat levens redden

De ambulance van Alec Momont rijdt niet, maar vliegt. De Delftse ingenieur heeft een onbemand, zelfstandig navigerend minivliegtuig ontworpen dat razendsnel hulp verleent. Ambulancediensten omarmen zijn drone. 'Dit gaat levens redden.'

Quote

De drones zijn een prima aanvulling op het vervoer per ambulance

Peter Duif (ambulancedienst)
Volledig scherm
© TU Delft
Quote

Ik noem het liever een vliegende medische gereed­schaps­kist

Alec Momont
Volledig scherm
© TU Delft

Zijn drone werkt snel én simpel, verzekert Alec Momont. Iemand wordt onwel, een omstander belt 112. De hulpverlener hoort aan wat er aan de hand is en stuurt de onbemande ambulance op pad.

De drone vindt zijn weg via gps naar de telefoon van degene die alarm slaat. Na de landing vouwt de vederlichte ambulance zichzelf op tot een draagbaar pakketje waarmee de beller naar de patiënt loopt. 'De hulpverlener in de alarmcentrale geeft instructies via een camera in de drone,' zegt Momont.

Hartstilstand
Vandaag presenteert de 23-jarige Vlaming zijn geel beschilderde uitvinding in de Technische Universiteit in Delft. Het prototype is uitgerust met een defibrillator, wat Momont een logische keuze vindt. 'Zeker bij een hartstilstand telt elke seconde. Een ambulance wringt zich door allerlei nauwe straten en doet er soms 10 minuten over om ergens te komen. Terwijl hersendood al na 4 minuten kan optreden. De drone vliegt met 100 kilometer per uur in een rechte lijn en is er binnen een minuut. De overlevingskansen van de patiënt stijgen enorm.'

De defibrillator in de drone is gemakkelijk uitneembaar. Via de video- en geluidsverbinding legt de ambulancedienst uit hoe iemand de twee gelpads op de borst van de patiënt moet plaatsen. Daarna geeft de drone een elektrische schok om het hart weer op gang te krijgen. Vervolgens brengt een gewone 'ouderwetse' ziekenwagen de patiënt naar het ziekenhuis.

'Mensen denken bij het woord drone aan een oorlogsmachine die raketten afvuurt of aan een camera die hun privacy schendt. Ik maakte een ambulance om eens iets positiefs te doen met een drone.'

Hartstichting
Met succes. De Hartstichting is goed te spreken over de vliegende defibrillator. 'Jaarlijks krijgen rond de 16.000 Nederlanders thuis, op straat of op het werk een hartstilstand,' zegt woordvoerder Annemieke Herberigs. 'Minder dan 20 procent overleeft dat. De eerste minuten zijn cruciaal.'

Momonts vliegende ambulance leent zich voor meer dan het vervoeren van een defibrillator. 'Je kunt een reddingsring sturen naar iemand in verdrinkingsnood, een zuurstofmasker naar een slachtoffer van een woningbrand of een insulinespuit naar een diabetespatiënt. Ik noem de drone dan ook liever een 'vliegende medische gereedschapskist.'

Het onbemande toestel weegt 4 kilo. 'Het gewicht dat de drone kan dragen is natuurlijk beperkt maar medische apparatuur wordt in snel tempo kleiner en lichter. Toen ik 22 weken geleden begon met het ontwerp van de drone, woog de lichtste defibrillator 1 kilo. Inmiddels is er een die 500 gram weegt.'

Momont werkt samen met de ambulancedienst in Amsterdam. 'Er zullen op korte termijn heus niet overal in de stad ambulancedrones rondvliegen,' benadrukt woordvoerder Peter Duif van de Amsterdamse ambulancedienst.

'Maar ze zijn een prima aanvulling op het ambulancevervoer. Wij willen burgers betrekken bij de hulpverlening en dat is precies wat deze drone doet. Dit kan levens redden.''Volgens Momont zijn 3000 drones in Nederland nodig om iedereen binnen een minuut te kunnen bereiken. De toestellen kunnen geparkeerd staan bij ambulanceposten, ziekenhuizen of bovenop speciale oplaadpunten. Maar er is nog flink wat werk aan de winkel. ,,De technologie die voorkomt dat de drone ergens tegenaan vliegt, moet verder worden verfijnd. Dat is duur, waardoor elke drone nu nog 15.000 euro kost.'

Ook de wetgeving vormt een obstakel. 'Voorlopig moet een ontheffing worden aangevraagd. Maar ik ben hoopvol die te krijgen. Ik verwacht dat de drones binnen 5 jaar honderden levens redden.'

Drones vallen onder modelvliegtuigjes
Wetgeving voor het gebruik van drones is er niet in Nederland, zegt Ronald Leenes, hoogleraar regulering door technologie in Tilburg.

'Lange tijd was er geen noodzaak om een wet te maken. Drones worden vooral hobbymatig gebruikt en daarvoor gelden dezelfde regels als voor modelvliegtuigen. Nu bedrijven met camera's uitgeruste drones willen gaan inzetten, moet de overheid gaan nadenken over privacy, databeschermen en de vliegveiligheid.'

Ook is nog niet bepaald of drones vallen onder verantwoordelijkheid van het ministerie van Economische Zaken of het ministerie van VROM, zegt Leenes. 'Lange tijd nam niemand het initiatief. Er werd naar de Europese Unie gewezen. Die moet maar met regels komen die voor alle lidstaten gelden. Het resultaat is dat het gebruik van drones tot nu toe in geen enkel land goed is geregeld.'

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement