Volledig scherm
Foto ter illustratie. © ANP

Amsterdammer voor rechter gesleept om tandartsrekening van 5 cent

Een Amsterdammer die nog een openstaande tandartsrekening van 5 eurocent had bij Infomedics, hoeft die niet te betalen. Het bedrijf sleepte de ‘wanbetaler’ voor de rechter, maar die oordeelde dat de proceskosten van ruim 240 euro niet in verhouding staan met het nog te betalen bedrag. ,,Dit is misbruik van het recht”, aldus de rechter.

De Amsterdammer onderging eerder dit jaar een behandeling bij een tandarts in Amsterdam en kreeg daarvoor een rekening van 77,10 euro van de medische factureerservice Infomedics. Daarvan werd 57,83 euro vergoed door de zorgverzekeraar, waardoor nog een bedrag van 19,27 moest worden betaald. De persoon uit Amsterdam verzuimde echter de rekening te betalen. Pas na twee herinneringen, een aanmaning van 40 euro en de inschakeling van een deurwaarder, werd de rekening uiteindelijk voldaan. Er werd echter 5 eurocent te weinig overgemaakt. 

Infomedics spande daarop een rechtszaak aan tegen de Amsterdammer. Tot ongenoegen van de rechtbank, zo blijkt, want de proceskosten waren ruim 240 euro. ,,Het moet als misbruik van recht worden aangemerkt om de Amsterdammer zodanig op kosten te jagen voor een verwaarloosbare vordering. Om nog maar niet te spreken van de maatschappelijke kosten die met een procedure zijn gemoeid”, aldus de rechter vorige week.

De rechter vermoedt dat de dagvaarding uit een geautomatiseerde systeem van Infomedics is gerold, zonder dat daaraan een mensenhand aan te pas is gekomen. Maar dat is geen excuus, stelt de rechtbank. ,,Het is aan Infomedics om haar systeem zo in te richten dat enige controle plaatsvindt voordat een dagvaarding wordt aangemaakt.”

Automatisch systeem

Quote

Dit had natuurlijk niet mogen gebeuren

Fred Bloem, financieel directeur Infomedics

Fred Bloem, financieel directeur van Infomedics, is op de hoogte van de zaak en zegt geschrokken te zijn. ,,We sturen jaarlijks zo’n 35 miljoen nota’s en werken met een stuk of 7500 zorgaanbieders, dus ik kan niet uitsluiten dat er dan weleens wat misgaat. Maar dit had natuurlijk niet mogen gebeuren.”

Hij bevestigt dat er wordt gewerkt met een automatisch proces. ,,In ons systeem worden nota’s met lage bedragen normaal gesproken automatisch afgeboekt. Er zit een grens in: onder een bepaald bedrag sturen we nooit een dagvaarding. Eigenlijk moet dit dus helemaal niet mogelijk zijn.”

Waarom het nu dan toch is misgegaan, weet hij nog niet. ,,Dat zijn we aan het uitzoeken. We overleggen met onze deurwaarder om te kijken waar de fout is ontstaan.” Contact met de Amsterdammer heeft hij nog niet gehad. ,,We moeten aan de hand van het vonnis eerst uitzoeken welke debiteur het betreft. Maar zodra we dat weten, nemen we uiteraard contact met de persoon op.”

Vaker fout

Het is niet de eerste keer dat iemand voor de rechter wordt gesleept vanwege een nog te betalen zorgrekening van enkele centen. AnderZorg, dat valt onder Menzis, dagvaarde eerder dit jaar een cliënt die nog een bedrag van 14 eurocent moest betalen. Ook in die zaak kreeg AnderZorg er flink van langs in de rechtbank.

Deurwaarders in de zorg liggen overigens al langere tijd onder vuur. Onlangs maakte De Landelijke Organisatie Sociaal Raadslieden (LOSR) bekend om namens tienduizenden gedupeerden te proberen ten onrechte betaalde deurwaarderskosten terug te vorderen bij GGN en bij zorgverzekeraars Menzis en CZ. GGN is het grootste deurwaarderskantoor in Nederland. Volgens LOSR kunnen 34.000 mensen samen 5 miljoen euro terugvragen.