Volledig scherm
© ANP

ANWB waarschuwt 95.000 klanten voor datalek bij webshop

De gegevens van 95.000 klanten van de ANWB-webshop zijn openbaar geweest door een datalek. De gegevens die zichtbaar zijn geweest, kunnen mogelijk gebruikt worden voor het versturen van phishingmails. 

,,Het gaat om telefoonnummers, e-mailadressen en betaalvoorkeuren", aldus ANWB-woordvoerder Ad Vonk. Getroffen klanten moeten daarom letten op verdachte e-mails, die de consument naar een nagebootste website probeert te lokken. 

Volgens de toeristenbond is er verder geen belangrijke informatie toegankelijk geweest als bankgegevens, creditcardgegevens of inlogdata. Wel stonden de overige gegevens al twee weken online. 

Menselijke fout

Het lek ontstond door een fout van leveranciers en werd op 21 september ontdekt. ,,Het gaat om een menselijke fout", aldus Vonk. ,,Er werken nou eenmaal veel mensen aan de webshop, dus gaat het wel eens mis. Maar deze fout had sneller hersteld moeten worden."

Volgens de ANWB-woordvoerder is er nu wel een technische oplossing gevonden voor de fout en komt deze in de toekomst niet meer voor. Toch is het probleem nog niet volledig opgelost: het zal het even duren voordat alle gegevens van het web af zijn. 

,,Zoekmachines nemen de gegevens ook over. Daarom staan er mogelijk nog kleine restantjes op Google of Bing. Maar we proberen alle sporen zo snel mogelijk te wissen." Getroffen klanten zijn vandaag per mail over het datalek geïnformeerd.

Gebeurt vaker

De Autoriteit Bescherming Persoonsgegevens heeft inmiddels ook een melding van het datalek gekregen. Volgens een woordvoerder van de autoriteit gebeuren dit soort lekken bij bedrijven 'zeker vaker'. 

Na een tip wordt het bedrijf dan op de hoogte gesteld. Pas bij een herhaalde of ernstige overtreding treedt de autoriteit zelf ook in actie. ,,In principe overleggen de tipgever en de organisatie verder over een oplossing."

poll

Welk team kies jij?

Welk team kies jij?

  • Friet (41%)
  • Patat (59%)
42926 stemmen