Volledig scherm
Ook al rijden mensen maar een paar procent meer kilometers per jaar, dat levert fors veel meer file op. ,,Dat is het effect van het puntje van de ijsberg,'' verklaart professor Bert van Wee. © ANP

Auto's leggen iets meer kilometers af en dus staan we veel vaker in de file

Of het nu gaat om personenauto’s, bestelbusjes, leaseauto’s of elektrische auto’s, bijna alle voertuigen in Nederland zijn afgelopen jaar meer kilometers gaan maken. Daardoor is het aantal files fors gestegen, zegt hoogleraar transportbeleid Bert van Wee.

Nederlandse voertuigen reden in 2016 welgeteld 151 miljard (!) kilometer. Dat is een stijging van 2,3 procent ten opzichte van het jaar ervoor, blijkt uit nieuwe cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Personenauto's rijden daarvan verreweg de meeste kilometers. Met 118,5 miljard kilometers legden die 2,2 procent meer af dan een jaar eerder. 

Quote

Vanaf ongeveer 1800 auto's per rijstrook neemt de kans op file behoorlijk toe

Professor Bert van Wee

Ook al stijgt het aantal gereden kilometers maar een beetje, dat heeft forse impact op het aantal files, zegt professor Bert van Wee van de TU Delft. ,,Het autoverkeer nam afgelopen jaar maar met een paar procent toe, de files met maar liefst 10 procent. Dat is het effect van het topje van de ijsberg'', aldus de hoogleraar. ,,Mede door het aantrekken van de economie en het feit dat de recessie is afgelopen zie je dat het gebruik van de auto toeneemt'', legt hij uit. ,,Vanaf ongeveer 1800 auto's per rijstrook neemt de kans op file behoorlijk toe.''

Bouwbedrijven

Zakelijke autorijders zijn 6 procent meer gaan rijden. Bestelbusjes maakten 4,5 procent meer meters op de weg. De meeste van die auto's staan op naam van bouwbedrijven. Ook al wordt er veel meer elektrisch gereden, van alle kilometers werd maar 2,2 procent door elektrische auto's afgelegd. Alleen met bussen werd 2,1 procent minder gereden.

Grote verschillen

Per regio is er een groot verschil in het aantal kilometers dat gemiddeld wordt afgelegd van werk naar huis. In de licht gekleurde gemeenten, zoals Amsterdam, Westland en de Krimpenerwaard leggen mensen tussen de 13 en 19 kilometer afstand af tussen de gemeente waarin zij wonen en werken. Maar in de meer afgelegen gebieden zoals, het Zeeuwse Hulst, het Limburgse Vaals en op Terschelling loopt de woon-werkafstand op tot zo'n 40 kilometer. 

Kijk op onderstaande kaart om te zien hoe ver mensen in jouw gemeente gemiddeld reizen naar werk.