Volledig scherm
PREMIUM
© ANP

Baas Taalunie wil Whatsapp-tekens in krant: ‘Alles wordt duidelijker met een ;-)’

Sommige leestekens die Nederlanders al fervent gebruiken op Whatsapp, Facebook of Snapchat, verdienen ook een plek in kranten en andere serieuze teksten. 

Quote

De knipoog lijkt me bij uitstek een leesteken voor bijvoor­beeld een krantenin­ter­view

Hans Bennis, Algemeen secretaris Nederlandse Taalunie

Dat vindt Hans Bennis, algemeen secretaris van de Nederlandse Taalunie. Hij denkt bijvoorbeeld aan de knipoog, het driedubbele gebruik van uitroeptekens of de combinatie van uitroep- en vraagteken. 

Volgens Bennis, de baas van de kennis- en beleidsorganisatie voor Nederlandse taal, kunnen de ‘nieuwe’ leestekens een goede aanvulling op de oude tekens zijn. ,,Het is niet voor niets dat sommige leestekens, of de bepaalde toepassing van leestekens, op platforms als Whatsapp zo populair zijn. Ze geven een emotie weer die we anders blijkbaar moeilijk kunnen uitdrukken.’'

Het beste voorbeeld: de knipoog. ,,Iedereen weet dat ironie een lastig stijlfiguur is. Er kunnen enorme misverstanden ontstaan als lezers iets ernstig opvatten wat de schrijver ironisch bedoelt. Voeg je een knipoog toe, dan is direct duidelijk: dit is niet serieus. Het lijkt me dus bij uitstek een leesteken voor bijvoorbeeld een kranteninterview. Het maakt namelijk nogal uit of een politicus iets meent of een geintje maakt.’’

  1. Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Het museum Auschwitz Memorial doet een dringende oproep aan Bol.com en Amazon om per direct te stoppen met de verkoop van ‘hatelijke, gruwelijke en antisemitische boeken’. Omstreden boeken van auteurs zoals oorlogsmisdadigers Heinrich Himmler en Julius Streicher worden verkocht in de webshop van de bedrijven. Bol.com heeft begrip voor de oproep en begrijpt het sentiment, maar laat weten de boeken niet uit de verkoop te halen.
  2. Geen regels voor kindvloggers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’
    PREMIUM

    Geen regels voor kindvlog­gers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’

    Ze testen cosmeticaproducten, spelen met speelgoed of maken slijm. Hun video’s worden miljoenen keren bekeken en adverteerders betalen grof geld. Geen wonder dat het aantal kindvloggers met een eigen YouTube-kanaal is geëxplodeerd. Hoewel de regels voor kinderarbeid streng zijn, lijken kindvloggers vrij spel te hebben. En dat is een probleem, vinden experts. ,,Een kind is geen verdienmodel.”